Ruter avvikler prøveprosjekt
Ruter prøvde tidligere i oktober å innføre fleksible rutetider på 20-bussen. Det gikk ikke som planlagt.
Ruter testet tidligere i oktober prosjektet fleksible rutetider. Bakgrunnen for prosjektet var å få jevnere avganger på 20-bussen. 20-bussen har allerede seks avganger i timen, og ved bruk av fleksible rutetider var tanken at bussenes avgangstider kunne avvike den egentlige tidstabellen. Prosjektet ble avviklet onsdag 21. oktober, da prosjektet ikke fungerte slik Ruter ønsket.
Et bedre tilbud for kundene
Pressevakt i Ruter, Øystein Dahl Johansen, forklarer at planen med fleksible avganger skulle være et bedre tilbud Ruters kunder.
– Flere uttryker frustrasjon over å møte stapfulle busser, for så å få en helt tom buss rett etterpå. Tanken bak fleksible rutetider var å unngå dette, og heller få jevne avganger hele tiden. Dessverre fungerte ikke som ønsket, sier Johansen i et telefonintervju med Journalen.
Prosjektet skulle egentlig vare ut uke 47, men ble avviklet etter tre uker grunnet tilbakemeldinger fra Ruters kunder og problemer med gjennomføringen av prosjektet.
– Kundenes tilbakemeldinger er det viktigste, og ettersom det var mange negative tilbakemeldinger på sosiale medier, samtidig som prosjektet ikke ble gjennomført på måten vi ønsket, valgte vi å avvikle prosjektet tidligere, forklarer Johansen.
Varierende mottakelse
Da prosjektet først ble annonsert på Ruters Facebook-sider, ble det først mottatt med gode tilbakemeldinger, og brukerne virket åpne for prosjektet. Etter hvert som prosjektet pågikk, var det derimot flere av brukerne som uttrykte misnøye med prosjektet. Flere klaget på at det var vanskelig å finne ut når bussene skulle gå, og at planlegging av reisevei ble problematisk. Flere uttrykkte at tanken var god, men at det ikke fungerte så godt som ønsket i praksis.
I tillegg til uklarheter om bussenes ankomst og avganger, var det flere som uttrykte frustrasjon over at bussene brukte lenger tid enn vanlig på strekningene.
– Flere opplevde at bussene stod lenger på holdeplassene og at de kjørte saktere enn vanlig. Dette skyldes at vi prøvde å få til jevne avganger, og måten å regulere dette på ble nettopp å vente lenger på holdeplassene og kjøre saktere, sier Johansen.
Har blitt prøvd før
I 2014 testet Ruter et lignende prosjekt med 31-bussen. Også dette prosjektet fikk varierende mottakelser, men prosjektet ble ferdig gjennomført.