Hjelper rombarn i skolen
Oslo kommune ansetter flere romloser for å bedre forholdet mellom norske rombarn og Osloskolen. Tiltaket har vist seg å være vellykket.
I følge Norges 6. rapport til FNs barnekomité skal Oslo kommune ansette to nye romloser.
Lars Lund er utdannet lærer og rådgiver. Han jobber i dag som romlos i Osloskolen. En romlos fungerer som et bindeledd mellom skole og hjem og hjelper norske romelever med skolehverdagen.
Gjensidig forståelse
Elever som har problemer med skolen kan komme til romlosen. Videre inngås en avtale med både foreldre og skole om at de norske romelevene kan få undervisning og praktisk hjelp rundt skolegangen.
Dette skal skape bedre kommunikasjon og forståelse, og økt trygghet.
Vellykket tiltak
I rapporten fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet står det blant annet at «Tiltaket har vist seg å være vellykket, og skal nå styrkes. Oslo kommune legger opp til å etablere to nye romlosstillinger.»
Lund jobber som romlos for alle skoler i Oslo og ser at tiltaket fungerer i praksis.
– Vi ser at flere begynner på skolen og at flere fullfører. I tillegg går fraværet ned og karakterene opp, sier Lund.
Gammel minoritet
Rom er en minoritet som har vært i Norge siden slutten av 1800-tallet. De er norske statsborgere og har sitt eget språk kalt romanes. I Osloskolen er det ca. 40-60 elever som kan romanes.
Norske rom tilhører imidlertid ikke samme gruppe som de rumenske reisende som tigger og bor i Oslos gater. De fleste norske romfamiliene bor i vanlige leiligheter, men reiser rundt i Europa for å møte andre fra samme kultur.
Bedre forholdet
Norsk historie fra 70-, 80,- og 90-tallet viser en dårlig integreringspolitikk både for romfamilier og andre minoriteter. Derfor er det ikke uvanlig at norske rom fortsatt har et anstrengt forhold til det norske samfunn. Dette gjør arbeidet som brobygger mellom norske romelever og skolen enda viktigere.