Sykkeløkning opp i frostrøyk
Rekordtall fram til desember fikk stat og kommune til å juble for flere vintersyklister i Oslo. I januar har utviklingen snudd. – Været er ingen hindring, mener sykkelentusiast Morten How Lode.
Plutselige plussgrader gjør Torggata til en brun og sørpete gangvei. Veistrekningen øst for Youngstorget var for få år siden utelukkende kjent for biltrafikk og kebabsjapper. Sakte men sikkert har kebabruller og pitabrød måttet vike plass for hippe serveringssteder og spesialforretninger.
Etter at kommunen rev opp gatedekket, bygget brede fortau og begrenset biltrafikken, har gaten også blitt en populær sykkeltrasé.
På et stort skilt kan du i sanntid følge hvor mange syklister som har kommet forbi i løpet av dagen. Denne ettermiddagen i januar har bare 353 syklister passert tellepunktet.
I midten av januar meldte Statens vegvesen og Oslo kommune om en kraftig økning i vintersykling. Men det var før kulda kom.
Lavere januartall
Journalen har gått gjennom tallene fra fire sykkeltellepunkter i Oslo. Helsfyr, Veitvet, Tåsen og Mosseveien er viktige trafikkårer for jobbsyklistene. Med en uke igjen av januar, har vi benyttet oss av gjennomsnittstall for de tre foregående ukene for å anslå et endelig antall syklister.
Ved samtlige tellepunkt er tallene for januar 2016 er lavere enn samme måned i 2015. Ved de fire tellepunktene kan det ligge an til at januarsyklingen er tilbake på 2014-nivå etter økning på over 15 prosent i fjor.
Mildvær og kaldvær påvirker tallene
Planleggingsleder Espen Sletten Hansen for kollektiv- og sykkelprosjekter i Statens vegvesen bekrefter at været har vært en avgjørende faktor.
– Sammenligner vi november og desember i 2015 med året før, ser vi at vi hadde flere varme dager og mindre nedbør. Noe økning kan tilskrives endrede holdninger, men det er først og fremst været som står for økningen før jul, sier han.
Hansen mener også at nedgangen i januar kan tilskrives temperaturen.
– Jeg vil anta at nedgangen i januar skyldes temperatur. Vi har hatt to uker nå som har vært meget kalde, og det gjør utslag på et fremkomstmiddel som er veldig væravhengig.
Lysende sykkelentusiast
Morten How Lode tråkker hardt oppover Toftes gate på Grünerløkka. Det er første dagen på flere uker at kvikksølvet er på rødt, men litt våt snø stopper ikke sykkelentusiasten.
Den kraftige sykkellykten bryter gjennom dagslyset. Og over hjelmen henger en sirkel av lys i løse luften. Det ser vitterlig ut som om han har glorie.
– Det er viktig å være synlig i trafikken. Egentlig skulle jeg lime en lysdiodestripe rundt kanten av hjelmen, men så ble det til at jeg laget en glorie i stedet. Folk synes det er morsomt, og det kan jo kanskje virke konfliktdempende i trafikken, sier Lode.
46-åringen fra Stavanger har bodd i Oslo siden 1996. Gjennom flere år har han snakket syklistenes sak både på Twitter og på sin egen blogg. Han mener det har blitt bedre å sykle i Oslo de siste årene.
– Når du ser hvem som sykler i dag er det mest menn mellom 30 og 60 år, som behersker å sykle i blandet trafikk med biler. Men de siste årene har det også blitt bedre å sykle for andre. Den politiske viljen synes å være på plass i en annen grad enn tidligere, sier Lode.
– I starten var jeg bare på vei og syklet korteste strekning. Men etterhvert som det har kommet bedre sykkelveier, sykler jeg i større grad langs dem selv om det er litt lenger vei til jobb.
– Alle sykler er vintersykler
Selv på dager med tosifrede minusgrader har Morten How Lode syklet mellom hjemmet på Carl Berner og jobben på Skøyen, en strekning på cirka sju kilometer. Han mener langt flere burde prøve seg som vintersyklister.
Sykkelvognen står låst fast på sin faste plass i datterens barnehage. Det siste strekket opp mot Carl Berner-krysset er Lode ekstra godt lastet. Han forteller at sykkelen bidrar til at han får bedre tid og mer forutsigbarhet i hverdagen.
– Den raskeste bussen til jobb tar like lang tid som sykkelturen, og sykkelen går dør til dør. Det er også veldig fint greit kunne stikke innom barnehagen på veien til og fra jobb. Er det dårlig føre bruker jeg litt lengre tid, men jeg vet likevel at sykkelen går selv om bussene står, sier han.
God brøyting tar tid
Datteren setter seg godt til rette i sykkelvognen, løfter armene og lar seg spenne fast. Lode forteller et det er han som må holde igjen på hastigheten, ikke fireåringen i baksetet.
Mens han trekker sykkelen gjennom den kramme snøen mot gangveien, koster Lode på seg å være litt kritisk. Kommunen har fortsatt et stykke å gå før sykkelveiene er like forutsigbare som bilveiene.
– Syklistene har fått mange løfter som ikke har blitt holdt før om brøyting. Det er en merkbar forbedring allerede denne vinteren, men litt av problematikken er mangel på rutiner hos entrepenørene. Man må bevise over tid at det er stabil drift for at folk skal tørre å stole på sykkelfelt og sykkelveier, sier Morten How Lode.