Fremtiden på to hjul

Flere velger å satse på elsykkel, ikke bare som fremkomstmiddel til jobb, men også som egen bedrift.

Sindre Eivindsen ønsker å få flere mennesker ut på sykkelveien.

Sommeren 2015 var Sindre Eivindsen (25) og kona Shi Wen (23) på ferie i Kina, der kjøpte de en elsykkel de tok med hjem til Norge. Det ble starten på en idé om å starte en nisjebutikk med elsykler i Oslo, ELife.

—Vi har hele tiden vært interessert i å starte noe eget og starte for oss selv, det har vært den største drivkraften.Da vi så på den gunstige effekten dette produktet kan ha på mennesker i tillegg til hvor markedet er i dag, så var det ikke noen tvil om hva vi ville gjøre, forteller Eivindsen.

 

Han forteller at det som er spesielt med elsykkel som fremkomstmiddel er at du slipper å registrere dem, du trenger ikke førerkort og det er ingen bestemt aldersgrense.

elsykkel2.JPGSindre Eivindsen og Shi Wen har startet opp elsykkelbutikken Elife på Grefsen.—Det gjør at langt flere kan benytte seg av det. Det er også mindre utgifter enn ved en moped, der du må betale for både registrering,  førerkort og forsikring, forteller Eivindsen.

—Men hvor fort kan en elsykkel gå?

—En elsykkel går ikke fortere enn 25km/t på motor, du kan trå deg lett opp i 35km/t på rett strekke med vår sykkel, men det er begrensa hvor mye motoren hjelper til, den stopper på 27km/t, sier Eivindsen.

Det betyr at du med en elsykkel kan holde 25km/t i en oppoverbakke, om du hjelper til litt. Motoren gir deg mer kraft jo hardere du trår. Det er forskjellig hvor langt hver enkelt elsykkel tar deg, normalt ligger det mellom 50-70 km før du må lade.

i farta.JPGEn elsykkel kan ha en hastighet på opptil 25km/t i oppoverbakke.–Selv har jeg klart å sykle 100km før jeg måtte lade, men det avhenger av hvor mye du hjelper til selv, fortsetter han.

Eivindsen sier han er 100 prosent sikker på at elsykkel vil hjelpe mennesker med bevegelseshemninger.

–Det vil i hvert fall åpne muligheter for mennesker som er i stand til å være i bevegelse, men ikke er i stand til å være i like mye bevegelse som andre, sier Eivindsen.

Han forteller at han har snakket med flere mennesker som ikke har klart å trene i like stor grad som andre, eller bruke ordinær sykkel som har skaffet seg en elsykkel og da klart det.

 –Det gir både mestringsfølelse og mosjon, sier Eivindsen.

Generalsekretær i Syklistenes Landsforening, Morgan Andersson, mener elsykkel har flere positive virkninger.

—Elsykkel er et effektivt, miljøvennlig transportmiddel. Med elsykkelen får vi merkbar hjelp opp bakkene, vi rekker over relativt store avstander på kort tid, og det uten å bli svett. Samtidig er du ute i friluft i nærkontakt med omgivelsene, og du får mosjon. Undersøkelser viser at de som har skaffet seg en elsykkel, sykler lengre og oftere enn hva de gjorde tidligere på tråsykkel, sier Andersson.

Doblet salget

Det totale salget av elsykler var på 20 000 i 2015, en fordobling fra 2014.Andersson sier de forventer en betydelig vekst i salget de kommende årene. Han tror det etter hvert vil komme et elsykkeltilbud i Oslo på lik linje med bysykkelordningen i dag.

—Dette er en fremtidsrettet løsning, og slike tilbud finnes pr. i dag i flere europeiske byer, det finnes allerede i Stavanger, forteller han.

Utfordrende med elsykkel

Oslo bysykkel tror ikke de vil få flere brukere om de innfører elsykkel i tilbudet sitt.

—Gitt samme budsjett ville man få langt færre sykler og stativ om de skal være elektiske. Med mål om å få flest mulig til å bruke bysykkel tror vi at effekten er større med flest mulig stativ og sykler. Vi tror også bysykkel blir brukt av flere om prisen holdes så lav som mulig, sier Johan Christian Høgåsen-Hallesby, teknologidirektør i Oslo bysykkel.

I Oslo koster det 299 kroner for en hel sesong, ti måneder, i Stavanger koster det 210 kroner for én dag, ti timer.

bysykkel.jpgOslo bysykkel tror elsykler egner seg dårlig i en bysykkelordning.—Satt på spissen vil det nok kunne føre til at bysykkel ble relevant for noen nye brukere, men det ville gått på bekostning av totalantallet brukere, forteller Høgåsen-Hallesby.

De sier selv de er kjempefan av elsykkel, men mener at elsykkel per i dag er langt mer egnet til privatbruk enn som delt sykkel. Han forteller at det er to hovedutfordringer ved å innføre elsykkel i bysykkelordningen.

 —Pris på innkjøp og drift på el-sykkel er fortsatt høy. Det gir færre sykler i anlegget og høyere pris for brukerene. Nummer to er at infrastruktur og modell for lading er langt mer komplisert for en delt sykkel. I privat bruk er det naturlige situasjoner for lading hjemme og på jobb.

Alt i alt har de stor tro på elsykkel, men de tror ikke timingen for å basere en bysykkelordning på det er riktig akkurat nå.

Støtteordning for elsykler

Den nye byregjeringen er entusiastiske til elsykkel. I budsjettet for 2016 satte de av 5 millioner kroner til en egen støtteordning.

lan.jpgLan Marie Nguyen Berg gir tommelen opp for elsykler.—Aldri før har det blitt snakket så mye om elsykkel i Norge, som etter at vi tiltrådte. Det viser at kommunen kan bidra til å bevisstgjøre folk og skape entusiasme rundt elsykkel. Det er viktig, for fortsatt er det mange som ikke helt har skjønt hvor genialt elsykkel er som transportmiddel, sier Lan Marie Nguyen Berg.

Hun forteller at de vil tilrettelegge for elsykkel gjennom ulike støtteordninger, og bruke elsykkel i kommunens egne tjenester. Aftenposten har tidligere skrevet om støtteordningen, det er snakk om opptil 5000 kr man kan søke om til støtte av elsykkelkjøp.