Dropp rushen med ny bysykkel
Byråd Lan Marie Nguyen Berg løste ut årets første bysykkel mandag formiddag.
Utvidelsen av bysykkeltilbudet kommer som et resultat av en stadig økende befolkningsvekst i Oslo. Tomme sykkelstativer var ikke et altfor sjeldent syn i fjor, og nettopp dette er hos mange det største hinderet for å ta opp et bysykkelabonnement.
Antall bysykler tredoblet siden i fjor
I år settes det ut 2000 flere bysykler, og det vil være 3000 bysykler tilgjengelige for Oslos befolkning. Tilbudet vil også utvides til å gjelde Ring 3. På de 300 stativene vil vi finne til sammen 6000 låser, med andre ord er det dobbelt så mange låser som det er sykler, slik at det er lettere å få låst sykkelen der man befinner seg. De tidligere bysyklene har ikke blitt byttet ut siden de ble introdusert for snart 14 år siden.
– Syklistene har blitt skvist ut av veibanen i alle år, og det er på tide syklistene blir prioritert, forteller Berg.
Ny sykkelkultur
Berg håper at flere stativer, sykler og låser vil gjøre det lettere å kombinere kollektivtransport og sykkel, og forklarer at det vil fokuseres på å få opp stativer i viktige knutepunkter, og i studentvennlige områrder. I tillegg jobbes det på spreng med å bygge sykkelveier, og målet er 60 km med bilfrie gater.
– Jo flere som sykler, jo bedre sykkelkultur vil vi få, håper byråden.
Topp med app
Nytt i år er også en app for mobil som blant annet skal gjøre det lettere å finne en ledig sykkel, løse ut sykkelen og å finne tilgjengelige låser for sykkelen. Appen presenterer et kart med oversikt over tilgjengelige sykler og låser, og brukes i tillegg for å løse ut sykkelen. Dette skjer ved at man får en kode via appen, der man kan velge mellom ulike tider man vil låne sykkelen. Dette skal blant annet gjøre syklene mer tilgjengelige for turister og andre som kun er interessert i korttidsleie, og vil og gjøre det lettere å prøve ordningen før man kjøper et sesongabonnement.
– Bare prøv det! Vi er litt vanedyr alle sammen, men hvis man bare tester ut hvor bra syklene er og hvor mye lettere det er å komme seg rundt i byen i stedet for bil og buss, vil mange oppleve dette som positivt, legger Berg til.
En helt ny sykkel
Mats Lundquist representerer Clear Channel som ved salg av reklameplakater, finansierer bysykkelordningen. Han forteller at de nye bysyklene er totalendret siden i fjor. Mens de gamle syklene var tunge og hadde dårlige hjul, er årets nye sykler av lettere vekt og har større hjul som gjør de lettere å sykle. Lundquist forteller at da de første bysyklene kom til Oslo i 2002 var det 500 sykler. Siden den gang har ordningen ekspandert til blant annet Milano og Mexico City.
– Det er gøy å være i spissen av noe som ekspanderer så raskt, sier han.