Elbusser kan spare oss for en milliard kroner
Ruters prosjekt «Fossilfri 2020» jobber mot at all kollektivtransport i Oslo skal kjøre på fornybar energi innen 2020.
– Elektromotoren er mye mer energieffektiv enn forbrenningsmotoren, og strøm er biligere en diesel, sier rådgiver i miljøstiftelsen Zero, Jenny Skagestad.
Elbussen er Ruters nye storsatsing. Oslo har allerede flere busser som går på biogass, bioetanol og biodiesel, i tillegg til fem kjørende hydrogenbusser. Men nå ønsker altså Ruter å satse mer må elektrisitet og såkalte elbusser i byen. Disse er selvfølgelig fordelaktige med tanke på miljøet, men de vil også gi en enorm økonomiske gevinst.
Energieffektivt og billigere
Skagestad bekrefter at drivstoffkostnadene for elbuss vil bli betydelig lavere og viser til en ny studie fra Siemens og Volvo, som forklarer hvor gunstig et bussskifte vil være.
Dette i kombinasjon med at energiprisen på elektrisitet er langt lavere, vil over en periode på ti år spare kommunen for inntil en milliard kroner. Studiet omfatter 64 ulike bussruter med til sammen 460 busser.
- En elbuss er foreløpig endel dyrere å kjøpe enn en dieselbuss, og det må investeres i ladeinfrastruktur, men det er lønnsomt på sikt, forteller Skagestad.
«Fossilfri 2020»
Kommunikasjonssjef i Ruter, Gro Janborg, forteller at testingen av elbuss vil starte i løpet av et års tid. Ruters prosjekt «Fossilfri 2020» har som mål at all kollektivtransport i Oslo skal kjøre på fornybar energi innen året 2020.
– I 2025 er målet at 60 prosent av bussene i Oslo skal være elektriske. Oslo og Ruter har fått internasjonal oppmerksomhet for vårt prosjekt og vår ambisiøse målsetting. Flere land er i gang med småskalabruk av elbusser, mens Oslo og Akershus altså skal transformere hele kollektivsystemet, forteller Janborg.
Miljøvennlig
I tillegg til den økonomiske lønnsomheten vil også miljøet vinne på disse bussene. Utslipp av helseskadelig eksos og klimagasser kuttes, og trafikken vil bli mer stillegående. Jenny Skagestad fra Zero ser bare positive sider ved elbussen, og mener den vil gi oss nye muligheter:
– Disse fordelene gjør det mulig å tenke nytt rundt kollektivtransport og byplanlegging, for eksempel kan det lages innendørs holdeplasser på knutepunkt som togstasjoner, eller i kjelleren til bolig- eller næringsbygg, legger hun til.