– Kollektivtransport må bli billigere
Natur og Ungdom kjøper ikke argumentene om at man må sette opp prisene for å ha et godt kollektivtilbud.
I vinter økte billettprisene til Ruter og NSB. Gaute Eiterjord, nesteleder i Natur og Ungdom, mener politikerne sender ut feil signal når de øker prisene i kollektivtrafikken.
– Å redusere biltrafikken er et av de viktigste klimatiltakene Oslo kan gjøre. Å øke billettprisene er ikke akkurat en oppmuntring til å reise mer kollektivt, sier Eiterjord.
Vil redusere biltrafikken
Eiterjord forteller at utslippene fra transportsektoren nå er en tredjedel av utslippene i Norge, og at vi må redusere en betraktelig andel for å nå klimamålene våre. I byen pleier biltrafikken å stå for oppimot halvparten av utslippene.
Videre viser han til eksempler om at vi som regel setter ned prisene når vi vil at folk skal bruke ting oftere.
– Det blir som med butikkprisene på smågodt i påsken. Samme prinsipp gjelder for kollektivtransport, mener Eiterjord.
Oslo sentralstasjonAntall reisende med NSB har økt, men det kan fremdeles bli fler som velger kollektivt. Økende behov
Gina Sholz fra NSB er enig med Eiterjord om at det er stort behov for gode kollektivløsninger, særlig til og fra de store byene i Norge.
– Det blir lettere å bevege seg over lengre strekninger etter hvert som rutertilbudet utvikles, sier Sholz.
Videre forteller hun at NSBs årlige prisjustering skjer basert på gjennomsnittlig prisøkning i Norge.
– NSB har en avtale med staten som gjør at selskapet kan justere prisene etter Statistisk sentralbyrås beregninger om prisøkning, sier Sholz.
Hun legger også til at NSBs reisetall gjennom årene viser at stadig flere tar toget ettersom de har økt deres rutetilbud, og at de ikke opplever at prisjusteringen påvirker antall reiser.
Mulig å få til både billig og bra
Eiterjord forteller at Natur og Ungdom tidligere har jobbet for å få ned prisene på ungdomskortet i noen av fylkeskommunene. I 2013 ble det satt ned fra 400 kroner til 300 kroner i Nordland fylkeskommune.
Kombinert med et bedre busstilbud med flere avganger førte dette til at det ble 50 prosent flere som kjøpte ungdomskort.
– Det er forskjellige ting som får folk til å reise kollektivt. Det må være et pålitelig tilbud, og bussene og trikkene må komme ofte, forteller Eiterjord.
Disse tingene er han fornøyd med hvordan Oslo by håndterer. Han påpeker at utfordringen i Oslo er kapasiteten. Han støtter byrådets tiltak om å gjøre sentrum innenfor ring 1 bilfritt, og mener dette er viktig for bedret kapasitet. Han legger til at det også er viktig at byrådet setter av mer penger til kollektivtransport.
– Å senke prisene på billettene er et viktig signal å gi ut for å få flere til å reise kollektivt. Vi synes månedskort for unge og studenter skal koste 200 kroner. Dette er viktig for at de skal etablere gode vaner, så de ikke begynner å bruke bil videre dersom de flytter ut av byen, sier Eiterjord.
- NSB økte prisene i gjenomsnitt med 2,4 prosent.
- Ruter økte prisen på forhåndskjøpt billett, 30- og 365-dagersbilletter.
- I Akershus må man nå betale 18 kroner mer for voksenbillett, dersom man kjøper den kontant om bord.
- Halvparten av inntektene til Ruter og NSB stammer fra billettsalg.
- Den andre halvparten er tilskudd fra Oslo kommune og Akershus fylkeskommune.