- Kan sitte på pub og tjene en million kroner
Stadig flere hiver seg håpefulle inn i det voksende app-markedet. Som regel er det menneskene bak de enkle og gode ideene som håver inn millionene.
- Noen få blir rike, og en del av dem blir veldig rike. Men det er utrolig mange som ikke tjener penger i det hele tatt. Du må ha en god idé som mange er interessert i, og så må du ha en måte å tjene pengene på, sier Are Refsdal, rådgiver og fagansvarlig for mobil i Computas.
Tjene penger kan man gjøre enten via reklamebanners, at selve appen koster penger, eller at man må betale underveis mens man bruker appen. Det siste er mest i spill, forteller Refsdal.
App-eksperten forteller at det finnes rundt én million apper for Apple og Android. Mange tenker kanskje at alle apper som kan lages allerede er laget.
- Det er de virkelig ikke. Apple sier selv at skal du lage en app, så er det en god start å lage noe du selv har lyst til å bruke. Løser du ditt eget problem, løser du sannsynligvis også andres. Og det vil alltid komme nye problemer og ny teknologi som tilsammen er gode utgangspunkter for nye apper, sier han.
En av som virkelig har gjort suksess i app-markedet er indiske Sameer Jain. Svigerforeldrene hans prøvde å overtale hans kommende kone til å ikke gifte seg med ham fordi han var for fattig. Nå tjener han millioner på å lage mobil-applikasjoner til selskap fra hele verden.
Gode ideer essensielt
Refsdal understreker at det ikke alltid er nødvendig med 20 utviklere og mye penger for å lage en god app. Tvert i mot kan det være enkle kodeløsninger på få kodelinjer som ligger bak enkle app-suksesser, som f.eks. at blitzen på iPhone kan brukes som lommelykt.
- Det er viktig å løse ting til riktig tid. Er du interessert i å lage en ny app nå kan du for eksempel følge med på hvordan den nye iPhone 5 blir. Hvor stor er skjermen og hvilke nye egenskaper har den. Hva er de nye sensorene? Hva kan de brukes til? Det kan komme mye som er interessant for app-utviklere, sier Refsdal.
For tre år siden begynte administrerende direktør ved universitetet Tecnológico de Monterrey i Mexico by Martín Molina Espinosa og førsteamanuensis Victor de la Cueva Hernandez, å undervise teknointeresserte elever i app-laging. De forteller at alle studentene har fått jobb etter endte studier, men understreker at en god idé er helt essensielt for å kunne lykkes.
– Vi lærer kun bort det tekniske, men for å virkelig lykkes må studentene ha en god idé. Ofte går det ikke helt som planlagt, men det er viktig å ikke gi opp og å prøve igjen. Det er som sagt en veldig ung industri, og vi oppfordrer studentene til å ikke miste motet selv om appen deres ikke kommer gjennom nåløyet, sier Espinosa.
Jobber på pub
Espinosa tror det er viktig at de som lager apper i Mexico utnytter seg av mulighetene i det voksende markedet i Latin-Amerika og den stadig økende andelen spansktalende brukere. Foreløpig har kun en liten prosentandel av den meksikanske befolkningen smarttelefoner, men Espinosa tror det kun er spørsmål om tid før flere og flere vil benytte seg av applikasjoner.
Refsdal påpeker at apper til bedriftsmarkedet i mindre grad er utforsket enn apper til den vanlige smartphonebruker. Flere bedrifter ønsker apper til kundene sine, og ikke minst til de ansatte. Her er fordelen at du slipper å tenke på annonser og betaling, for det er firmaets jobb å passe på å nå det rette markedet.
- Jeg pratet nettopp med en student som tjener ca en million kroner i året. Han sa til meg at han kunne sittet på puben hver dag og fortsatt tjent det samme. Så når du først har truffet markedet så er det ofte enkelt å tjene penger, sier han.
Og at det er penger å hente på å utvikle mobil-applikasjoner, tror også flere av studentene ved Markedshøyskolen og Oslo Kreative Fagskole. I denne videoen forteller de om sitt forhold til app-utvikling.
Samtidig er det viktig å henge med i den raske utviklingen. En må passe på alt fra å ha store nok servere når mange laster ned appen, til å tilfredstille nye brukerbehov.
- Ofte er det nytteprogrammer som folk tjener penger på og da kan det lønne seg å se på verden og ikke bare Norge. Potensialet er langt større da, siden det finnes så mange brukere og en kan tjene store penger selv om man bare tar 7 kr for en app, sier Refsdal.
Tre som vil erobre verdensmarkedet er norske Morten Isachsen og costaricanerne Mario og Wagner. De prøver seg alle med apper som skal gjøre verden til et bedre sted, i form av å gi bort og bytte ting fremfor å kjøpe nytt, og en app som skal gi mindre bilkjøring.
– Vi vil først og fremst at folk skal bruke appen for miljøets skyld. For å redusere trafikkforurensingen altså. Det er mulig å forandre verden, men det er en lang og arbeidskrevende prosess, sier Wagner.