Trues av netthandel
Det blir stadig mer populært å shoppe på nett fremfor å gå i nærbutikken. Dette fører til at flere og flere Oslo-butikker må ta opp kampen for å beholde sine kunder.
I følge en rapport fra Oslo Handelstandsforening (OHF), setter nordmenn seg stadig oftere foran en PC for å handle varer. Norsk netthandel ligger i dag på over 18 milliarder kroner, og nå spår flere eksperter nettet til himmels som fremtidig salgskanal.
- Det holder ikke lenger å leie seg flotte, fancy lokaler i Bogstadveien og så servere litt champagne, sier utviklingssjef i OHF, Lars Fredriksen. Han mener nettet gir uante muligheter for bedre business hvis du er dyktig nok.
Nedgang siden 2008
Det er ikke bare butikkene det går utover, men også butikkenes ansatte. Fylkesdirektør i NAV Oslo, Hege Farnes Hildrum, spår en vedvarende nedgang i antall sysselsatte i årene fremover.
- Antall som er sysselsatte innenfor varehandel har gått nedover så lenge vi har data vi kan stole på, og det er siden 2008. Jeg ser ingen tegn til at det er noe som skulle endre seg, sier hun.
Kjersti Flugstad Eriksen, som er journalist i Aftenposten, har nylig skrevet en kommentar om det å handle på nett. Der slår hun er slag for de lokale butikkene, og mener det er latskap for osloborgere å handle på nett.
- Jeg mener at fordelen med å se varen fysisk veier opp for mye. Det er lite ekstra energi som skal til for å holde liv i butikkene i byen, sier hun.
Unike tilbud
Butikkene i Oslo står ovenfor en utfordring når det gjelder å bevare sine kunder. Lars Fredriksen og senterleder på Storo Storsenter, Unni Merethe Aasgaard, er begge innforstått med at et unikt tilbud er avgjørende.
- Man må satse på produkter som ingen andre har. Det unike, det som blir en ”snakkis”, og noe man bare får der, sier Fredriksen.
- Vår fordel er å kunne tilby kundene våre noe som du ikke får på nett; arrangementer, eventer og den type ting, avslutter Aasgaard.
Hør reportasjen HER.