Level Up på Nordic Game Week
Fremtiden til norsk spilljournalistikk var et hett tema på Nordic Game Week på Gjøvik.
Formålet med temauken var å fokusere på digitale spill som medium og for å bygge en positiv gaming-kultur. I den anledning inviterte Popkult Gjøvik, spilljournalistene Rune Fjeld Olsen, og Karl-Martin Hogsnes til å holde foredrag.
Viktig å si ja
– Vi sier stort sett ja til alle som spør, sier Olsen. For han er det viktig å ta del i spillinteressen til de som følger dem på sosiale medier.
For to år siden kuttet VG spillsatsingen på sine plattformer og dermed ble Level Up originalt lagt ned. Olsen og Hogsnes gikk deretter ut av VG med sluttpakker, og fikk med seg varemerket Level Up. Siden den gang har de to levd av støtte fra de betalende seerne sine, og sponsoravtaler. Nå har de holdt foredrag om hvordan tiden etter nedleggelsen har vært, og hvordan det er å overleve som spilljournalist på ulike medier.
– Jeg tror flere og flere kommer til å begynne og spille. Det kommer til å bli en vanlig hobby, mener Olsen.
Man må prøve det selv
– Det er dessverre mange som ser på de som spiller som asosiale. Men de som spiller er like sosiale som deg og meg, sier June Solberg, leder i Popkult Gjøvik.
For henne er det viktig at temauken fremmer viktigheten av spill som kultur på lik linje som literatur og film.
– Det er leit at så mange som ikke har spilt et spill før, kommer og dømmer de som liker spilling. Jeg tror man må spille mer selv for å forstå hva det dreier seg om.