En innføring i norske lyrer og folkemusikk
Lyren, med røtter tilbake til gamle tider, har overlevd gjennom århundrer og er fortsatt en betydningsfull del av dagens folkemusikkscene.
Lyre har vært en følgesvenn for folkesang i Norge siden middelalderen. De siste årene har flere talentfulle folkesangere tatt i bruk lyren. Spesielt lyden av den norske Kraviklyra har fått internasjonal anerkjennelse gjennom bandet Wardruna og TV-serien Vikings.
Lørdag var det Lyredag på Riksscenen, med tre nestorer innen folkemusikkfeltet: Stein Villa, Sverre Jensen og Sverre Heimdal.
Arrangementet startet med et foredrag om lyren i norsk folkemusikk. Deretter ble det rigget opp et lite verksted for å vise arbeidstegninger og forskjellige deler av prosessen bak byggingen av en lyre.
Et foredrag av bilder og musikk
– Om spilleteknikken tenker jeg at venstre hånden kommer fra baksiden og bare tar på de strengene man ikke vil få klang i. Så slår man med høyre hånden over alle strengene, forteller musiker og instrumentbygger Sverre Jensen.
Han forteller at kraviklyren har lange tradisjoner i norsk folkemusikk.
Han viser bildene til publikum og forklarer gjennom de gamle tegningene hvilke typer lyrer som ble spilt i middelalderen i Skandinavia.
Ungdom og lyre
– En del av jobben min er å reise til barnehager og skoler for å gi dem muligheten til å spille, sier Svein Villa.
Han er tradisjonsmusikkarkivar og forteller at lyren er et robust instrument. Han opplyser om at særlig kraviklyre har vært i hendene på titusenvis av unge oppgjennom historien.
– Om noen spiller på Kraviklyren begynner den personen automatisk å synge, sier han.
Villa mener også at lyre er et tilgjengelig instrument, og man har ikke mye å styre på for å komme i gang.
– Buen er laget av hestehår, og strengene er laget av dyretarm, sier Villa.
Malin Røysland (21) og Kjetil Myhren (18) er to musikkstudenter, som har mødt opp denne kvelden. Røysland har sang som hovedinstrument, men spiller også harpeleik. Myhren spiller Hardingfele og synger.
– Vi fikk vite om arrangementet gjennom et kurs, som heter Ungt Songtreff, som starter i naborommet etterpå. Vi synes det er en flott mulighet å få delta på seminaret, spesielt siden det blir brukt en del lyreinstrument i sangene vi synger. Vi kan komme hit for å lære, sier Røysland.
– Dette er et veldig interessant instrument og måten man bruker det på er fantastisk, sier Myren.