Snøkaos skapte problemer for busspassasjerer
Vanskelige værforhold førte til forsinkede og innstilte busser. Unge passasjerer mener Oslo burde være bedre forberedt.
Det første snøfallet kom i går til Oslo, og dette skapte problemer for mandagstrafikken flere steder i hovedstaden. På busstoppene i Tøyengata ventet passasjerene på forsinkede busser.
30.oktober klokken 17.19 annonserte Ruter at linje 37 ble innstilt mellom Nydalen T og Helsfyr. Årsaken var at området ble påvirket av mye snø, glatt føre og vanskelige kjøreforhold.
Må planlegge bedre
Guro Ellevseth (27) jobber på Grønland, og reiser med buss for å komme seg til og fra arbeidsplassen. Været gjorde at hun beregnet reiseruten nøyere for å komme seg hjem.
– Siden jeg tar buss blir det litt vanskeligere å komme seg på jobb. Både fordi bussen er mye fullere og at den er forsinka. Du må jo planlegge mye bedre da. Sånn som nå har jeg jo stått her mye lenger enn det jeg pleier å gjøre, sier Ellevseth.
Hun er usikker på hvorfor Oslo har problemer med å håndtere snøfallet som kommer i byen.
– Vi bor i Norge, og det er jo snø hvert år. Jeg synes absolutt vi burde være forberedt på snøværet.
Ellevseth gikk på bussen til linje 37 mot Nydalen etter intervjuet. De reisende ombord fikk beskjed om at bussen ikke skulle kjøre videre, og at de måtte gå av bussen. Dette skjedde klokken 17.26, som var syv minutter etter at Ruter annonserte at ruten var innstilt. En annen buss til Nydalen kom likevel etter, og fraktet med dem videre.
Ventet i en halv time
Ved det andre busstoppet i Tøyengata ventet også passasjerer på bussen mot Helsfyr.
Skoleelevene Falk Løvik-Thue (16) og Constance Rønning (16) er ikke fornøyde med at snøfallet kom så tidlig. Forsinkede busser har også påvirket mandagen deres.
– Det er ikke gøy. Jeg måtte vente i en halv time på bussen min i går tidlig, forteller Rønning.
Allikevel har de forståelse for at været kan føre til problemer for bussrutene.
– Jeg skjønner jo at det er litt upraktisk med snø. Det kan bli vanskelig for bussrutene når det er harde forhold, særlig i en stor by, sier Løvik-Thue.
– Men når vi får snø hele tiden, burde man jo greie å lage et system som funker, legger Rønning til.
Beklager forvirringen
Selv om Ruter varslet om innstillingen av bussen i appen sin, var det fremdeles reisende som ikke visste at bussen ikke ville komme. En time etter innstillingen, var det fremdeles personer som ventet på bussen.
Kommunikasjonssjef og pressevakt Sofie Bruun beklager for forvirringen til de reisende som ventet på den innstilte bussen.
– Det tar litt tid å få den informasjonen ut i systemene våre, dessverre. Det er én som jobber så fort som mulig for å få informasjon ut. Det må vi bare beklage, sier hun.
Ifølge Bruun er det mange forhold som påvirker busstrafikken når det oppstår snøkaos i Oslo. Totalbildet av trafikken er en avgjørende faktor på hvor godt kollektive transportsmiddel vil håndtere vinterforholdene.
– Stort sett går busstrafikken på vanlig måte, men enkelte dager er det flere uheldige faktorer som sammentreffer. Det var ikke bare busser som slet i går, det var også privatbiler og transport som hadde problemer. Dette blir mye å gjøre for bergingsbilene. Når det først oppstår vanskelige situasjoner er det viktig å få transportmiddelet bort fra veien, slik de som får til å kjøre kan fortsette videre.
Viktig å samarbeide
Vanskelige værforhold gjør at alle trafikanter må samarbeide for å sikre god flyt.
– Vinter- og vei-vedlikeholdet er også avgjørende for trafikkflyten. De som brøyter, strør og salter må få gjort dette på riktig tidspunkt, spesielt på de veiene med størst behov. Det er en stor logistisk operasjon, og den må klaffe. Det er mange forhold som spiller inn.
– Jeg tenker det er viktig å ha et godt samarbeid, for at Oslo skal være forberedt på snøværet. Alle som skal ut å kjøre må forsikre seg om at de har vinterdekk, legger Bruun til.