Julemarked i amerikansk stil
Lørdag og søndag var det tid for amerikansk julemarked for tredje året på rad. Flesteparten av de besøkende er nordmenn, ifølge Diane Daviknes i American Women's Club of Oslo.
Det utradisjonelle julemarkedet ble holdt på den amerikanske lutherske kirke på Frogner. I de rundt 14 bodene som var på plass ble det blant annet solgt amerikansk julebakst, såper, og hjemmelagde julestrømper. På markedet var også nissen på plass for å ta bilder med barna på nissens fang.
Diane Daviknes er en av de 150 damene i organisasjonen som står bak markedet. Ideen om å holde et amerikansk julemarked kom etter at damene i AWC fikk et overskudd av egenproduserte produkter .
– Flere av oss er veldig glade i håndarbeid, men produserer mye mer enn vi kan bruke selv så vi kom på ideen om å ha et større marked for å selge våre ting. Og så ble markedet født, forteller hun.
En av damene som selger håndlagde kort forteller at dette også var tilfellet for henne.
– Jeg begynte med det for å få tankene over på noe annet, for å bli kvitt stress, men så satt jeg der plutselig med flere hundre kort og da fant jeg ut at jeg skulle begynne å selge dem, blant annet her.
American Women's Club of Oslo
Daviknes forteller hvordan American Women’s Club of Oslo ble startet i 1934 av 15 amerikanske kvinner bosatt i Oslo.
– I begynnelsen møttes de i hverandres hjem for å prate og dele bøker på engelsk. Bortsett fra under krigen, har klubben hatt månedlige treff.
AWC har nå faste lokaler og et bibliotek for medlemmene med over 18.000 bøker på engelsk. Annet hvert år siden 1947 har AWC delt ut et stipend til en norsk statsborger som vil studere i USA. Betinget at det er noe innenfor feltet helse, og at det er noe som ikke kan studeres i Norge.
– På denne måten gir vi noe viktig tilbake til vertslandet vårt, påpeker Daviknes.
Populært blant nordmenn
I løpet av de siste årene har Daviknes opplevd en stadig større påvirkning på Norge fra Amerika og hvordan de feirer jul.
– Jeg synes amerikanere er veldig kreative, fargerike og humoristiske og det ser man reflektert i hva slags ting vi lager til jul. Man finner også mer og mer fargerike juleting her i Norge sammenlignet med når jeg flyttet hit i 1992, så jeg tror at det er blitt mer populært.
Det blir stadig flere norske husflidsmarkeder. Her selges det ofte tradisjonelle norske ting som mariusvotter og ullsokker. Til tross for dette tror Daviknes at mange nordmenn ønsker å se noe nytt og annerledes, og at det derfor er stadig flere som oppsøker andre typer markeder, som for eksempel deres amerikanske.
– Mange nordmenn er også nysgjerrige på «ekte» amerikanere, forklarer Daviknes.
Hun tror mange kun har en ide om hvordan de er fra å ha sett på TV og filmer.
– «Jøss, snakker du norsk?» hører jeg ofte og det er veldig sjarmerende synes jeg. Vi er vennlige og åpne og lett å komme i prat med, så jeg håper at alle som har vært på markedet har følt litt på det, avslutter hun.