Nissemors kjøkken, eventyrstund, 52 boder og 120 julehjelpere
Slik lages julemagi på Karl Johan.
Julen ble for alvor sparket i gang på lørdag da Jul i Vinterland ønsket velkommen til store og små. Julemarkedet har i løpet av de siste årene blitt utvidet med ponnikarusell og julegaveverksted. I år har de også eventyrstund og tre nye serveringssteder.
– I eventyrstund har vi bygd et område, Nordpolen, hvor julenissen er. Der har vi en scene og en profesjonell skuespiller som leser eventyr for barna hver time. I tillegg har vi utvidet med nissemors kjøkken, som er et åpent serveringssted hvor det blant annet selges helgrillet svin. Vi har også en gløggbar og en grill hvor det selges pølser og lignende, forteller prosjektleder Marianne Guttormsen.
LES OGSÅ: Kritiserer prisene på Jul i Vinterland
Stor søknadsprosess
Siden Lund Gruppen Arrangement tok over markedet i 2015 har antall besøkende økt fra 750.000 til forventede 1,2 millioner i år. Det økende besøkstallet betyr også flere boder og ansatte.
Arrangementet består i år av 52 boder og totalt 120 julehjelpere, som er ansatt for å skape en god opplevelse for gjestene. Nåløyet for å få jobb på det tradisjonsrike julemarkedet er smalt. Prosjektlederen forteller at i år var det 300 søkere, hvor kun 190 fikk muligheten til å komme på audition.
– Når vi velger ut julehjelperne, er det viktig for oss å ikke se på kun CV og bakgrunn. Vi ser på motivasjon og hvilket forhold de har til jul. Det er viktig at ungdommene som kommer og jobber for oss liker å være i en rolle.
De få som blir valgt ut må deretter gjennom en gruppeaudition, der de er i grupper på rundt 50 stykker per gang. Auditionen består av en presentasjon som skal holdes i en storsal. Her skal de svare på spørsmål og lære om julemarkedets seks verdier: leke, lære, dele, magi, og spenning.
– Verdien "leke" handler om å ha det gøy på jobb. Vi skal lære og vi skal utforske ved å tørre å gjøre nye ting. "Dele" handler om å dele tid sammen og med gjestene. Til slutt handler det om å skape magi og spenning for gjestene våre.
Også bodene må gjennom en søknadsprosess. Allerede i januar kan utstillere begynne å sende søknader, og noen måneder senere er utvalget klart.
– Vi velger de ut på bakgrunn av mangfold og kvaliteten på produktene deres. Alle sammen er valgt ut fordi de har spesielle produkter av god kvalitet, påpeker hun.
Guttormsen trekker spesielt fram Gutta på Haugen og Choko Lompa som noen av de nye og spennende utstillerne i år.
Få utfordringer i år
Planleggingen og utførelsen har gått overraskende bra i år forteller Guttormsen, men det betyr ikke at de har vært helt uten utfordringer.
– Været er jo alltid en utfordring når vi rigger. I år har vi jo hatt både sol, regn og snø. Ellers så har vi digtalisert mye i år, blant annet med et nytt timeregistreringssystem. Akkurat dét har ikke fungert optimalt.»
Terrorsikring i fokus
I løpet av de siste ukene har det blitt satt opp blomsterkasser av betong oppover hele Karl Johan for å forhindre et potensielt terrorangrep. Julemarkeder er et kjent terrormål, spesielt etter at en lastebil kjørte inn i julemarkedet i Berlin 19. desember 2016. Etter dette og flere lignende terrorangrep i Europa siden 2016, har fokuset på sikkerhet blitt enda større. Jul i Vinterland er også et av julemarkedene som har måttet ta noen forholdsregler.
– Vi er i veldig tett dialog med politiet rundt sikring av området. Vi får anbefalinger om hvordan vi sikrer området mot et eventuelt angrep, avslutter hun.