Den analoge trenden
Salget av analog film har begynt å ta seg opp igjen etter flere års nedgang. Mange unge som har vokst opp heldigitalt, kaster seg på trenden.
- Det er ganske annerledes enn digitalt. Uttrykket er noe helt eget, og jeg elsker korn. Det er i hvert fall derfor jeg velger det, forteller Marthe Thu (22), som lærte seg analog fotografering på egenhånd da hun gikk på videregående skole.
Den selvlærte fotografen liker at hun ikke trenger å henge seg opp i hvordan bildene blir underveis i fotograferingen, siden hun uansett ikke får sett bildene før de er fremkalt og skannet.
- Mange av mine venner vil begynne å ta bilder analogt fordi de synes det virker spennende, og kanskje også fordi det er en trend. De vil ha en kul look uten å måtte legge på et filter på et digitalt bilde, sier Thu.
Det kreves imidlertid tålmodighet for å fotografere analogt, siden det kan ta alt fra noen timer til et par dager før man får sett de ferdige bildene.
Og det kan koste deg opptil 240 kroner for en film, fremkalling, papirkopier og skanning. Det er litt over seks kroner per bilde. Likevel øker salgstallene.
Det brå fallet
- Vi har omtrent like mye film i dag som vi hadde på slutten av 90-tallet, sier Hilde Furuseth Olivares, daglig leder ved Oslo Foto.
De er en av få fotobutikker som ennå fremkaller film, og mye av det daglige arbeidet dreier seg rundt akkurat det. I løpet av en god uke fremkaller de over 200 filmer.
Men det er ikke lenge siden det stod stille rundt den analoge filmen.
Gullalderen for analog fotografering tok slutt i 2003. Det året alene ble det solgt mer enn 50 millioner digitale kameraer globalt. Resultatet var at tallene for antall solgte filmruller i Norge stupte fra mer enn 10 millioner solgte i 2003 til godt under 200.000 i 2016, ifølge filmimportør Focus Nordic.
Nå kan filmrullprodusentene fortelle om en lysere framtid.
Ilford og det tidligere flaggskipet innen analog film, Kodak, opplever igjen vekst i det globale salget sitt. Kodak valgte til og med å relansere Ektachrome i januar i år, til mange filmelskeres glede.
Nostalgisk bølge
- Den største kundegruppen hos oss er de unge mellom 16-25 år. De fleste har kjøpt et bruktkamera på loppemarked. Så kommer de til oss og spør om hva de skal gjøre, og hva de trenger, sier Olivares.
- Jeg tror de flykter litt fra den massen med digitale bilder som oversvømmer samfunnet nå til dags.
Det er også en del av de eldre, de som aldri gikk over til digitalt, men som har holdt fast på det analoge hele veien.
- Tror du det er en trend som vil fortsette å vokse, eller vil folk bli lei etterhvert?
- Det er det spørsmålet jeg også stiller meg selv. Jeg har ikke noen følelse av at dette er en trend som vil gå over med det første, sier Olivares.
Thu er også optimistisk når det kommer til den analoge filmens framtid. Hun tror at jo mer digital verdenen blir, jo mer vil folk holde fast på det analoge.
- Jeg føler at det kommer til å vare skikkelig lenge. Jeg håper det, så ikke produsentene slutter å produsere film. Det er det verste som kunne skjedd.