– Det er starten på å leve sammen
I Hallagerbakken barnehage er 40 prosent av barna flerspråklige. Lederen i barnehagen, Pia Maria Jakset, synes det er fint med så mange språk. –Da ser barna at det er plass til alle.
I en artikkel fra NRK står det om en planlagt barnehage i Finnmark der barn som snakker samisk, kvensk eller norsk skal skilles fra hverandre etter språk. Målet med avgrensingen skal være å ivareta minoritetsspråkene.
Jakset forteller at det beste med å ha flere språk i en barnehage, er at barna får lært om andre kulturer.
– Vi får tilbakemeldinger om at barna kommer hjem og forteller at de har lært om ulike tradisjoner eller telle til tre på et annet språk. Det er jo starten på det å leve sammen i et samfunn hvor man ikke er like. Vi ser ressurser i alle uansett hvor de kommer fra, alle skal føle at de er like mye verdt, sier Jakset.
Språk i læring
Hallagerbakken barnehage ligger på Holmlia i bydel Søndre Nordstrand. Her snakker flere av barna språk som urdu, arabisk og engelsk, i tillegg til norsk. Jakset forteller at de bruker mangfoldet av språk i læringen.
– Vi har bøker på forskjellig språk og har eventyr som leses på både norsk og for eksempel arabisk, sier Jakset.
Jakset forteller videre at de synger sanger på flere språk og benytter seg av språkressurser på nettet som de bruker som lydbøker.
Høytlesning og lek
Professor Hilde Christine Hofslundsengen har en doktorgrad i spesialpedagogikk og forsker på språkutvikling hos barn. Hun forklarer at flere av metodene barnehagen benytter seg av, gir et positivt utbytte hos språkutviklingen hos barn.
– Forskning viser at høytlesing er en effektiv måte å lære barn språk, både gjennom å øke ordforrådet, utvikle grammatikk ferdigheter og kunne gjenfortelle, sier Hofslundsengen.
Hun legger til at personalet kan styrke barnas norskspråkelige kompetanse ved å hjelpe barna i lek.
Språk er identitet
Hofslundsengen legger til at språk er kultur og identitet. Hun mener det er viktig at barnehagen anerkjenner barnas språklige identitet ved å ta språk med i læringen, men også å synliggjøre at det i denne barnehagen er barn som snakker flere språk. Ved inngangsporten til Hallagerbakken barnehage kan man se en slik anerkjenning.
– Ved inngangen har vi hengt opp velkommen på flere språk. Barna har vært med å fargelegge og fikk velge sitt språk, forteller Jakset.