Avhengig av bevisste forbrukere

Mandag fylte platebutikken Tiger 22 år. Det blir færre og færre platebutikker, og ifølge daglig leder ved Tiger er bevisste kunder den eneste redningen.

Siden 1996 har platebutikken Tiger tilbudt spesialimport, lokal musikk og personlig service i det de selv beskriver som ”LO-byggets mørkeste kjellerkrok”. Her finner man merchandise, CD-er og hundrevis av vinylplater. Til nå har de overkommet CD-ens nedfall, ”nedlastingsalderen”, og står nå i ”strømmealderen” med Spotify i teten.

- Alt har blitt snudd på hodet. Vi er midt inne i en medial revolusjon der mye har endra seg. Man tror kanskje bare at butikker stenger og blir erstatta av noe annet, og at kundevanene endrer seg, men slik jeg ser det er den største endringen synet på musikk, sier Kristian Kallevik, daglig leder ved platebutikken Tiger.

Daglig leder Kristian Kallevik tilbyr personlig service til alle kunder. Foto: Lena Jarstad

Den eneste redningen

På spørsmål om hvordan fremtiden ser ut for uavhengige platebutikker, svarer Kallevik at alle uavhengige butikker er veldig truet akkurat nå.

- Det er bare å gå noen meter bort i veien her så ser man hvordan gentrifiseringen har begynt å spise opp Torggata. Uavhengige butikker legges ned, og det popper opp kjedeeide, internasjonale, distansert styrte sjapper som prøver så godt de kan å se ut som oss, sier Kallevik.

- Men, det finnes jo en redning, og det er bevisste forbrukere. Kundene blir mer og mer bevisste, så det er det som blir vår redning, sier Kallevik. I dag feirer de 22-årsdagen med å tilby kaffe og kake til stamkundene sine.

Jobber mot ignoranse

Ifølge Kallevik er det ikke andre platebutikker de konkurrerer mot.

- Det vi konkurrerer mot er ignoransen og tendensen til at musikk har blitt noe som ”bare står og surrer i bakgrunnen”. For eksempel YouTube, der man får lov til å dele musikken sin, men man får ikke betalt for den. Slik bygger YouTube opp sitt imperium, uten å dele med de som faktisk skaper musikken, forteller Kallevik.

Tiger har et spesielt fokus på å støtte lokale artister og band.

- Det er noe som alltid har kjennetegnet platebutikker, at det er en fin interaksjon mellom lokal musikkscene og platebutikk. Vi vet jo at folk veldig gjerne vil betale for musikk, og spesielt hvis de vet at pengene går til artisten.

Stikkord