Ruters vinterrustning
Vinteren 2023 var spesielt snørikt her på Østlandet. De vanskelige kjøreforholdene gjorde at Statens Veivesen ba folk om å la bilen stå. Denne vinteren skal Ruter sørge for at de reisende får et best mulig tilbud.
- Ruter har gjort tiltak for å være bedre rustet denne vinteren.
- Dora Elena Juliane Pettersen (45) er ansatt på Holmlia Senter og benytter seg av Ruters tilbud.
- Kommunikasjonssjefen i Ruter gjør alt for å ivareta kundene sine.
Ruter satser på forbedring
Siden forrige vinter har Ruter jobbet godt med forberedelser til den kommende vinteren. Mot slutten av 2023 opplevde selskapet utfordringer med busser som ble innstilt.
Cathrine Myhren-Haugen er kommunikasjonssjef i Ruter og forteller at Ruter ikke leverte godt nok forrige vinter.
– Ruter har sammen med operatørene, kommunene og fylkeskommunen jobbet målbevisst for å være bedre rustet i år, forteller Myhren-Haugen.
Tiltakene som er blitt gjort er blant annet optimalisering av kjøresystemer, testing av dekk og forbedring av bussene.
Hun forteller videre at de skal sikre at Ruter er bedre forberedt og koordinert på de vanskelige dagene.
Selv om selskapet gjør gode forberedelser før vinteren inntreffer for fullt, er det utfordrende å forutse vinterforholdene.
– Vi må forvente at vi også denne vinteren vil ha dager med vanskelige kjøreforhold, skriver kommunikasjonssjefen.
Dora Elena Juliane Pettersen (45) er ansatt på Holmlia Senter og bruker ruter sine busser for å navigere seg i hverdagen.
– Det er tregt og utfordrende når man skal ta Ruters busser for å rekke toget eller komme seg til byen.
Pettersen (45) påpeker at Holmlia er en bydel som er preget av mye bakker som er et vanskelig terreng for bussene på glatt føre.
– Jeg har forståelse for at det kan være vrient når det er glatt og bratt, sier hun.
Likevel forventer hun en endring i år.
– Det er spesielt viktig for de eldre at Ruter er oppe og fungerende for at de skal opprettholde et sosialt liv. Vinteren fører ofte til at ting tar lenger tid her på grunn av avvik og lange ventetider mellom avgangene, forklarer Pettersen (45)
Pettersen satser på bedre kommunikasjon mellom aktørene denne vinteren.
– Jeg ser at de prøver å forbedre seg. Det gjorde de nok i fjor også, men da ble det dessverre mer vanskelig for folk, fortsetter hun.
Videre legger Pettersen til at det ble gjort noen ruteendringer i fjor, som gjorde det mer utfordrende for beboerne.
For å unngå vanskeligheter under den kommende vinteren, mener kommunikasjonssjef Myhren-Haugen at alle bør laste ned Ruterappen for å få oppdatert informasjon om ruteendringer fortløpende.
Hun legger til at de reisende som Ruter ivaretar er det absolutt viktigste for selskapet.
– Vi kan garantere for at vi i Ruter og aktørene gjør det vi kan for å sørge for at de reisende får et best mulig tilbud, avslutter kommunikasjonssjefen.