Vil ha mer moro i norsk fotball
Siden 2007 har færre og færre dratt på kamp i Tippeligaen. Høyskolelektor Tor Geir Kvinen ved BI mener at løsningen ligger i et bedre show framfor lavere billettpriser.
De to siste årene har tilskuertallene ligget nesten 4000 under tallene til toppårets stappfylte arenaer. Som følge av mangelen på gull og grønne skoger har flere klubber valgt å senke prisene på sesongkort, samtidig som NFF i mars lokket med barnebilletter til 50 kroner stykket forut for landskampen mot Russland. Likevel går norsk fotball inn i den nye sesongen med store røde tall i regnskapet.
Trenger show
Tor Geir Kvinen har fulgt Tippeligaen i flere år og tror at mye kan løses ved å gjøre underholdningen bedre.
– Norsk fotball må gjøre noe med rammene rundt fotballkampene. Da kan de enten gjøre det billigere å dra på kamp, eller forbedre selve opplevelsen. Jeg har spesielt tro på det siste, sier Kvinen.
Fortid– Folk krever mer underholdning enn før, sier Tor Geir Kvinen. Her er et bilde fra nord-norsk cupfinale og folkefest. Foto: Flicker, Arkiv i Nordland Et annet publikum
Ifølge Kvinen har tilskuerne og publikum større krav til opplevelser enn tidligere.
– Folk forventer mer og da må norsk fotball også endre seg. Her tror jeg det kan være lurt å se til andre idretter. Et eksempel kan være amerikansk fotball, hvor det å dra på kamp er en mye større greie, fortsetter Kvinen og legger vekt på at en må pakke inn produktet bedre.
– Fokus må i større grad være på å utvide opplevelsesrommet utover det som skjer 90 minutter på banen. Tilskuerne må aktiveres mer før, under og etter kampen. Lær gjerne av hva som gjøres i andre idretter eller opplevelsesparker. Der skjer det noe hele tiden, sier eksperten som til daglig forsker på opplevelsesøkonomi og norsk fotball.
Jobber med løsninger
I kontorene til Norsk Toppfotball sitter mediesjef Thomas Torjusen. Han sier at det jobbes kontinuerlig med å skaffe nye løsninger på arenaene landet rundt.
– Vi har mange prosjekter på gang. Blant annet så jobber vi med å skaffe et bedre trådløst nettverk på arenaene, slik at spesielt unge mennesker skal kunne bruke internett også under kamp, sier Torjusen og legger til at de også ser store muligheter i bruk av storskjerm for å aktivisere tilskuerne. Om tallene på tribunene forteller mediesjefen at antallet tilskuere er i ferd med å stabilisere seg etter en nedgangsperiode.
– Nedgangen stoppet opp mellom 2012-sesongen og fjorårets sesong. Norske fans møter like flittig opp som de gjør i andre sammenlignbare land, sier Torjusen om oppmøtet som ligger mellom svensk fotballs snitt på 7627 per kamp og danskenes tall på 6760.
Under kan du se en video av en amerikansk fotballkamp mellom Jacksonville Jaguars og San Francisco 49ers. Kanskje kan det bli litt mer av dette i norsk fotball: