Kler seg i rødt for Haiti
Tusenvis viser sin støtte på Facebook.
I dag, 19. januar, skal nesten 600 000 mennesker vise sin støtte til jordskjelvofrene i Haiti. Aksjonen "Wear red for Haiti" har blitt veldig populær, og får titusener av nye medlemmer hver dag.
Gruppas deltakere er fra hele verden, og vil vise seg i rødt i morgen. I tillegg til kles-oppfordringen, har gruppen lagt ut flere bilder, videoer og historier fra Haiti på nettsamfunnet. Grunnleggeren av aksjonen, Currie McFayden, skriver at han håper aksjonen kan bidra til å øke donasjonene til hjelpearbeidet i Haiti.
Elevene ved High School for Recording Arts i Minnesota står egentlig bak ideen, og har laget låta together for å vise sin støtte.
Kraftig skjelv
Jordskjelvet tirsdag 12. januar målte 7 på Richters skala for jordskjelvstyrke, og har runiert store deler av Haiti. WHo anslår antall døde til omkring 20 000, mens Haitiske myndigheter mener tallene kan ligge så høyt som mellom 100 000 og 200 000 omkomne, skriver dagbladet.no.
Sosiale medier øker donasjonene
Tsunamien var den første store naturkatastrofen der bloggere selv rapporterte på lik linje med journalistene, skriver nrk.no. Nå kan omtrent alle med tilgang på internett og vise sitt engasjement. Dagbladet skriver at bruken av for eksempel Twitter bidrar til å øke nødhjelpen, fordi givergleden blir større jo nærmere folk kommer katastrofen.
Medieforskeren Petter Bae Brandtzæg i SINTEF tror også at bruken av sosiale medier i forbindelse med Haiti-katastrofen kommer til å føre til en giver-boom.
Han mener at terskelen for å donere penger blir lavere når folk ser at venner og andre i samme sosiale nettverk som dem selv, engasjerer seg i saken. Oppfordringene til å gi er mange, og i gruppen "Wear red for Haiti," får folk også tips til hvem de burde gi penger til, og hvordan de skal gjøre det.