Sinte mennesker skapte den arabiske våren

Klassekampens Amal Wahab mener sosiale mediers rolle i den arabiske våren overdrives.

Kristin Løwe (fra venstre), Gilda Seddeghi, Amal Wahab og Walid al Saqaf diskuterte sosiale medier. Foto: Siri Vikøren

De populære sosiale mediene Facebook og Twitter har vært lovpriset for sin rolle i den såkalte arabiske våren. Klassekampen-journalist Amal Wahab bor i Egypt, og mener sosiale mediers rolle i landets revolusjon har blitt overdrevet.

- Du kan ikke kalle dette en Facebook-revolusjon, sier Wahab under en konferanse om den arabiske våren på Litteraturhuset. Det var den vulgære korrupsjonen og urettferdigheten gjennom tiår som skapte revolusjonen, sier Wahab.

Kristine Løwe, journalist i VG Nett, deltar også i debatten. Hun mener de sosiale mediers rolle ikke må undervurderes.

- Jeg tror ingen mener at sosiale medier alene kan gjøre folk sinte nok til å reagere. Men internett kan være nyttig for å mobilisere mange mennesker, sier Løwe.

Nettilgang ikke avgjørende

Wahid al Saqaf driver nettstedet Alkasir.com, og deltar også i debatten. Han er enig i at Facebook og Twitter hadde en viktig rolle i revolusjonene. Han gir samtidig et eksempel som understreker at det ikke er sosiale medier som driver revolusjonene i den arabiske våren:

- Saudi-Arabia er det arabiske landet hvor flest har tilgang til internett. Men det var ikke engang fem personer som møtte til en planlagt demonstrasjon. Jemen er et land hvor få har nettiligang. Likevel er det massiv oppslutning rundt opprøret, sier al Saqaf.

Farlige medier

Wahab har stor respekt for blogging og sosiale mediers potensielt enorme gjennomslagskraft som formidlingsverktøy.

Derfor maner hun også til forsiktighet i bruken av de sosiale mediene.

- Sosiale medier kan også være farlige verktøy, sier Wahab.

- Når ting blir satt på spissen og bildet og tekst kan spres i hurtig tempo kan det også ha negativ effekt. Vi kan derfor oppleve situasjoner fremover der sosiale medier setter forskjellige folkegrupper opp mot hverandre,  sier Wahab.

Kristine Løwe mener det fører til nye viktige arbeidsoppgaver for journalister.

- Journalister vil få en veldig viktig rolle som kontrollører av informasjon som strømmer ut av nettsider som Facebook og Twitter, sier Løwe.