Svenske skoler sorterer bort problembarn

En dokumentar som sendes på svensk TV i kveld avdekker forskjellsbehandling i landets friskolevesen.

Svenske barn med spesielle behov får ikke slippe inn i friskolene. Foto: Arne Vatnøy

Programmet Uppdrag Granskning kan sammenliknes med NRKs Brennpunkt. I kveldens dokumentar kommer det fram at friskolene bevisst diskriminerer barn med spesielle behov, i tillegg til barn med fremmedspråklig bakgrunn.

Bevisst sjikanering

I et møte med SVTs reporter, omtaler Rektor ved Profilskolan, Greger von Sivers, barn med ADHD "råtne epler" og "kreftsvulster" . Ved hjelp av skjult kamera og oppkonstruerte telefonsamtaler har SVT avdekket bevisst sjikanering av elever.

Skoleminister i Sverige, Jan Björklund, raser etter avsløringene.

– Jeg er rett og slett forbannet, sier Björklund til Expressen.

Velger bort problembarn

En av reporterne fra SVT ringer til flere av landets friskoler og gir seg ut for å være foreldre til barn i skolealder.

"Anna" er en såkalt mønsterelev med gode karakterer og god oppførsel. "Alejandro" har dårlige karakterer og "foreldrene" mener han har behov for å bytte skolemiljø. Ved halvparten av tilfellene tilbys "Anna" skoleplass, mens "Alejandro" får en kald skulder.

Ved å sortere bort barn med dårligere forutsetninger, bryter friskolene loven, i følge Expressen.

– Må beskytte de gode

En annen reporter i programmet gir seg ut for å være en jobbsøkende lærer, og møter rektor Greger von Sivers. Journalisten har med seg skjult kamera til møtet, og deler av filmen er publisert på Expressen. Her kommer rektoren kommer med flere rystende uttalelser.

"Jeg driter i hva de har for bokstavkombinasjoner, det er jo bare å sette ungene på plass om det trengs", sier von Sivers til reporteren.

Han mener videre at man skal beskytte "de gode" elevene fra barn med spesielle behov.

Rektoren ønsker heller ikke at etnisk, eller "svart musikk", skal spilles på skolen. Han mener det tiltrekker elever han ikke vil ha.

 

Det har ikke lyktes Journalen å få en kommentar fra det norske Kunnskapsdepartement angående saken.