Filmene Putin ikke vil du skal se
Hvorfor viser uavhengige, russiske dokumentarer et så annerledes Russland enn de statlig støttede filmene? Under månedens internasjonale dokumentarfilmfestival i Amsterdam vises to filmer Putin ikke vil at du skal se.
Det er spennende tider for den russiske filmindustrien. Stalingrad, en ny 3D-blockbuster om 2. verdenskrig vurderes nå i Oscar-panelet som en potensiell vinner av årets fremmedspråklige film. Den Fedor Bondarchuk-regisserte filmen hadde verdenspremiere i oktober og ble betydelig støttet - nærmest fullfinansiert av det russiske kulturdepartementet - men til fordel staten. I de senere åra har nemlig russiske filmer i Arthouse-sjangeren så vel som kommersielle produksjoner generert store omsetninger, en inntekt regjeringen vil satse på, skriver The Independent. Alexander Sokurovs Venezia Golden Lion-vinner Faust ble promotert av president Vladimir Putin selv. Men grensen går sånn cirka der.
– Hvis du ønsker å lage en film som sier Russland er et fryktelig sted å bo, er det eneste alternativet å reise bort herfra. Ikke å be staten om penger, sa kulturminister Vladimir Medinsky nylig i et amerikansk filmfagblad.
Og da reises det bort derfra: I denne månedens International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) er det to visninger som mildt sagt ikke har imponert den russiske regjeringen.
Vinter-LOL
Alexander Gentelevs Putin's Games er en typisk film som får russiske myndigheter til å rase når kaos, miljøødeleggelser og korrupsjon knyttes opp mot vinter-OL i Sochi 2014.
Filmens tone framtrer ironisk med virkemidler som munter musikk, skriver IDFA selv om filmen. Sochi fremstår også som et tropisk område i februar.
– Jeg kjenner byen og kan fortelle deg at det å plukke Sochi som byen å arrangere OL i er tullball. Russland er et vinterland, og du må bruke lang tid i kartet i dette enorme landet for å finne et sted uten snø. Putin fant det, og arrangerer vinter-OL her, kommenterer Sochi-borgeren og politikeren Boris Nemtsov.
Må tåle steken
Dokumentaren inneholder vitnesbyrd fra Sochi-borgere som hevder av livet har blitt ødelagt av lekene.
– De koblet feil under ombyggingen, og da vi skulle ha vann fra krana, fikk vi kloakk i stedet, sier en av beboerne i filmen.
– Byen har forvandlet seg til å bli en konkret felle, sier en annen beboer som har gått tapt av alle sine blomster og frukttrær på grunn av byggingen av en en hevdet enorm flyplass som er blitt bygget i området. Han forklarer videre at det tidligere ferieparadiset er blitt forvandlet til en gigantisk "dump". Regissøren, Alexander Gentelev avslører at tjenestemenn nektet å snakke med ham under produksjonen av filmen.
– Det er veldig vanskelig å filme i Sochi. Anleggene minner om militære baser, og det er nesten umulig å arrangere intervjuer med ledende tjenestemenn ansvarlig for de olympiske lekene i Sochi, forklarer han.
Putins Leker (originaltittel Putin's Games) følger Gentelevs forrige produksjon og dokumentar, Thieves by Law, som gir et innblikk i historien til en russisk mafia fra et Stalin-regjert Russland til i dag. Igjen er dette neppe en side det russiske kulturdepartementet er opptatt av å se eller offentliggjøre.
Feministisk rop
Pussy Versus Putin er en annen russisk dokumentar som vil vises under IDFA. Filmen er laget av det russiske filmkollektivet Gogol Wives, og dokumenterer den feministiske punkrockgruppa Pussy Riots protester mot Putin. Dette er den andre filmen om Pussy Riot på under et år, etter at A Punk Prayer åpnet Sheffield Documentary Festival tidligere i år.
Den nye dokumentaren inneholder lange scener av Pussy Riot-medlemmer som diskuterer sine politiske mål sammen med opptakene av stunts under presidentvalget i 2012.
I et portrettintervju i norske Subjekt magasin uttalte et av Pussy Riot-medlemmene, "Yozh", at man forblir en pussy og ikke en Pussy Riot om man ikke gjør illegale aksjoner for å riste det russiske regimet. Men å være en Pussy Riot kan bøtelegges hardt; tre av kollektivets hevdede femten medlemmer er blitt fengslet i ubestemt tid for deres protest i en russisk katedral, der tittelen A Punk Prayer stammer fra. Dette i ytringsfrihetens navn, forklarer Yozh.
– Det er godt kjent at russiske medier er kontrollert myndighetene. De har ingen problemer med å sensurere alle skyggesider knyttet til Putin, hevder Garry Kasparov i Putin's Games.
– Uavhengige dokumentarerom Russland er helt forskjellige fra et nasjonalistisk portrettert Russland, som Bondarchuks Stalingrad. Nedsiden av det er selvsagt at de uavhengige ikke får støtte fra staten, fortsetter han.
International Documentary Film Festival (idfa.nl) varer til første desember.