Audi kan flytte produksjon til USA
Nye amerikanske tollsatser skaper uro i den tyske bilindustrien.
3. april innførte USA 25 prosent toll på biler og bildeler importert til landet. Den tyske bilindustrien vurderer nå hvordan de skal forholde seg til de nye tollsatsene fra deres største og viktigste handelspartner. Nå kan det også bli aktuelt for Volkswagen å flytte produksjon av Audi til statene.
Konsernsjef i Volkswagen-gruppen, Oliver Blume, uttalte nylig til Frankfurter Allgemeine Zeitung at produksjon av Audi i USA er i tråd med selskapets utviklingsstrategi.
Volkswagen har ikke svart på Journalens spørsmål angående nedbemanning. Journalen har forsøkt å få kontakt med ansatte ved Audis fabrikker i Tyskland, men henvendelser har ikke blitt besvart.
Et viktig marked
Volkswagen vurderer situasjonen, og skriver i en e-post til Journalen de følger utviklingen nøye, og vil foreta en grundig intern vurdering av hvilke innvirkninger dette kan ha på forsyningskjeder og produksjonsnettverk.
– USA er et viktig marked for Volkswagen-konsernet. Vi har investert over 14 milliarder dollar i markedet nylig, støtter tusenvis av godt betalte jobber, og bidrar til velstand og vekst.
Volkswagen uttrykker at tollsatser fra USA og eventuelle mottiltak vil få negative konsekvenser for vekst og velstand i USA og andre økonomiske områder. Hele bilindustrien, globale forsyningskjeder, selskaper samt kunder vil måtte bære de negative konsekvensene.
– Vi fortsetter å fremme regelbasert vareutveksling, åpne markeder og stabile handelsforbindelser. Dette er avgjørende for en konkurransedyktig økonomi og særlig viktig for bilindustrien.
Volkswagen skriver at de vil fortsette å jobbe for konstruktive samtaler mellom handelspartnere for å sikre forutsigbarhet, økonomisk stabilitet og for å unngå en handelskonflikt.
VDA advarer mot handelsvern
Interesseorganisasjonen for Tysklands bilindustri VDA omtaler de nye tollsatsene som et alvorlig tilbakeslag for regelbasert handel. VDA president Hildegard Müller sier i en pressemelding at tollsatsene markerer et fundamentalt vendepunkt i handelspolitikk, og at det representerer USAs tilbaketrekning fra regelbasert, global handel. "Dette er ikke Amerika først; dette er Amerika alene.", innledes pressemeldingen.
– Denne typen handelsvern vil skade alle parter, skriver Müller, og peker på høyere kostnader samt redusert innovasjon, konkurransedyktighet og sysselsetning for begge parter.
Organisasjonen oppfordrer nå EU til å starte forhandlinger med USA for å sikre fri og rettferdig handel.
Ønsker rettferdig løsning
Mercedes-Benz uttrykker også misnøye med tollsatsene. I en e-post til Journalen skriver de at de vurderer virkningen av de amerikanske tollsatsene, og sier de er avhengige av et konstruktivt samarbeid mellom EU og USA som fremmer gjensidig fordelaktig handel på tvers av internasjonale markeder.
Mercedes-Benz støtter fri og rettferdig handel som legger grunnlaget for velstand, vekst og innovasjon. Det er nå viktig at EU og USA innleder en konstruktiv dialog og kommer frem til en rettferdig, forhandlet løsning som ivaretar begge parters interesser, skriver pressekontakt for Mercedes.