

Nedgang for bysyklene
Til tross for at det har blitt satt ut flere sykler og sykkelstativer, har Oslo Bysykkel hatt en nedgang, sammenlignet med fjorårets sesong. Tall fra Oslo Bysykkel i mai viste at det var 185 645 færre turer i år, enn hva det var i mai i 2018.
Færre kjøper abonnement
Elise Øygaren er en av de som ikke lenger benytter seg av bysyklene.
– Nå har jeg kjøpt meg egen sykkel, og når jeg ikke har med meg den, bruker jeg sparkesyklene, sier Øygaren.
Det siste året har færre valgt å kjøpe abonnement på bysyklene. Øygaren, som i utgangspunktet liker tjenesten, mener at det ikke fungerer slik som det er nå.
– Jeg var kjempefan av bysyklene, og har hatt abonnement i tre år. Dette er første året hvor jeg ikke har kjøpt abonnement. Jeg synes det var vanskelig å få tak i sykler, og dårlig kundeservice, forteller Øygaren.
I likhet med Øygaren, benytter også Henrik Hagane seg av sparkesyklene. Han mener det er et morsommere alternativ.
– Jeg tror at det er det morsomme ved sparkesyklene, som gjør det attraktivt.
Raskere
Daniel Knudsen har brukt bysyklene i flere år, og synes det både det er raskt og enkelt å bruke.
– Jeg gidder ikke å registrere kortet på alle de forskjellige sparkesykkelselskapene, og synes det er greit å slippe så mange apper, sier Knudsen.
For Knudsen er også sykkelstativene et stort pluss.
– Jeg synes det er frustrerende at det står sparkesykler midt på fortauet eller liggende i veien.
Herman Paulsen foretrekker også bysykkel ovenfor sparkesykkel.
– Det er både raskt og billig, samtidig som det er mer miljøvennlig.
Flere av sparkesykkelselskapene markedsføres som miljøvennlige, likevel viser det seg at levetiden til sparkesyklene kan variere fra uker til måneder. Ifølge en studie, fra statsuniversitet i Nord-Carolina, produserer sparkesyklene mer klimagassutslipp enn en dieselbuss.