TikTok-appen er populær blant elevene på Ullern videregående skole. Foto: Simone Holen Sønstrød

Krigsvideoer går viralt på TikTok

Det florerer av videoer fra Ukraina-Russland-konflikten på den sosiale medieplattformen TikTok. Medieekspert mener at informasjonskrig på sosiale medier har pågått lenge.
Torsdag, 3 mars, 2022 - 14:34

Lyden av småprat, bordtennisballer og tasting på skolepc-ene kan høres godt i kantina på Ullern videregående skole. Det meste tyder på en helt vanlig mandag for elever som nettopp er tilbake fra vinterferie. 

Men i dag har flere møtt opp i gult og blått. 

– I dag har vi kledd oss for Ukraina, sier Emilia.

Hun står ved siden av skolevenninnene Helena og Iselin, som forteller at konflikten mellom Russland og Ukraina har fått oppmerksomhet i skolen. Likevel får de mesteparten av informasjonen om konflikten via sosiale medier.

Sosiale medier i krigssituasjoner

Det finnes både positive og negative sider rundt sosiale medier sin rolle i krigssituasjoner og konflikter. Medieekspert Magnus Hoem Iversen beskriver det som et farefylt terreng, der mange usannheter og tvilsomme påstander kan bli blandet med det sanne. 

– Når usannheter sprer seg så kan det skape usikkerhet, og danne et feil virkelighetsbilde hos folk, sier han. 

De sosiale mediene er også en arena for informasjonskrig. Iversen forteller at dette har pågått lenge, og kan knyttes til flere hendelser i tillegg til den nåværende konflikten. 


Videoene fra konflikten inneholder alt fra livesendinger, humor, og faktavideoer. Foto: Sigrid Gjølstad Borge

På TikTok går flere videoer fra konflikten viralt. Det florerer av videoer fra Kiev, unge i militæruniform og historier fra krigen. 

– Det meste jeg har sett dreier seg om Putin, hvor folk tuller med det han har sagt. At folk skal lage humor rundt krigen og publisere det på TikTok syns jeg er dumt, sier Emilia. De to venninnene nikker og er enige. 

Vanskelig å vite hva som er sant

Litt lenger inn i kantina sitter fem andre elever og jobber med en skoleoppgave. Tre av dem har på seg blå russejakker, mens de to siste er kledd i gult. Disse har også merket seg videoene på appen. 


Fra venstre: Wilhelmine, Anina, Ebba, Jesper og Edvarda. Foto: Simone Holen Sønstrød 

– Vi får opp ekstremt mange videoer om og fra krigen. Det kan være vanskelig å vite hva man skal tro på og ikke. Jeg føler ikke at man tenker så kritisk når man bare sitter og scroller nedover “For You Page”. Når man ser at videoen har mange hundre tusen views eller likes, er det fort gjort å tenke at det er sant, sier Anina. 

De fem elevene tar frem mobilene sine og legger dem på bordet foran seg. Alle klikker seg inn på TikTok-appen og følger med på hva som først dukker opp. “Don´t scroll without saying R.I.P.” og “News reporter shits himself when he hears explosions in a distance in Ukraine” popper opp på tre av mobilene. De to siste viser videoer som tuller med Putin. 

Tar det med en klype salt 


Nikolai Hjelle studerer Retail Management, og synes det er viktig å være bevisst på at ikke alt man ser på TikTok er sant. Foto: Simone Holen Sønstrød 

Videoene har ikke bare fått oppmerksomhet fra grunnskoleelevene. På et lite bord, innerst ved vinduet på BI Handelshøyskole i Nydalen, sitter Nikolai Hjelle sammed med to medstudenter. Et par solstråler lyser opp det ellers nøytrale grupperommet, og stemningen preges av en intens stillhet.

Av de tre studentene, er det Hjelle som er mest aktiv på Tiktok. 

– Ja jeg har sett flere videoer fra Ukraina, men føler at disse videoene bidrar til mye feilinformasjon. Alle kan lage en video om konflikten, og presentere den som en faktavideo. Man bør ta det man ser med en klype salt. 

Han opplever at rykter og spekulasjoner spres fort på det sosiale mediet. 

– En historie som har gått viralt er for eksempel «The ghost of Kyiv». Det handler om en mystisk ukrainsk soldat som visstnok skal ha skutt ned seks russiske krigsfly. 

Kan virke motbevisende

Medieekspert, og politisk rådgiver for byrådslederen i Bergen kommune, Magnus Hoem Iversen forteller at det også finnes positive sider ved bruk av sosiale medier i konflikt. Iversen har doktorgrad i medievitenskap, og har forsket på politisk reklame. Han trekker frem Ukrainas president som et eksempel når han forteller om sosiale mediers positive rolle i konflikter. 

– Volodymyr Zelenskyj hadde aldri klart å bli et så sterkt symbol på Ukraina uten sosiale medier. Han har virkelig forstått hvordan man burde bruke denne plattformen. 

Han forteller også at de sosiale medieplattformene er en god arena for dokumentasjon. 

– Det dokumenterer krigsforbrytelser, det dokumenterer styrker som kommer fram, og dette kan fungere som et slags motbevis. Ukraina for eksempel har vært kloke. Mens Russland sa de var på en udramatisk militærøvelse, spredde det seg videoer og bilder som viste at stadig større styrker rykket fram. 

Iversen ser på det som en slags moderne skildring av øyeblikk, som er like viktig i krig, som i andre forbrytelser og hendelser i samfunnet.

 

På grunn av den økende oppmerksomheten og hets rundt uttalelser om krigen i media, har vi avtalt å sitere elevene på Ullern videregående skole med fornavn. 

Emneord: