Vil forvrenge det kjente og nære
Masker, glitter, leketøy og store amfibie-skapninger stilles ut på Buer Gallery på Skøyen. Dette er Anja Carrs andre utstilling på galleriet.
Tonje Buer eier og drifter Buer Gallery på Skøyen. Her foran et av Anja Carrs verk. FOTO: Aurora Stray-Pedersen.
Buer Gallery er et kunstgalleri på Skøyen i Oslo. Fra 2 til 26. november er det aktuelt med utstillingen til Anja Carr, NETTopp.
Galleriet eies og drives av Tonje Buer. Hun startet galleriet for 3 år siden, i september 2020.
– Vi hadde en milepæl i galleriets historie med tre-års jubileet. Oppsummert har vi hatt 30 utstillinger siden åpning, og så har vi har to utstillinger nå. Galleriet har vanligvis én utstilling i måneden, sier Buer.
Buer forteller at galleriet har utstillinger av samtidskunst fra både norske og internasjonale kunstnere, innenfor alle medier: tegning, maleri, fotografi, skulpturer og installasjoner.
Vil utforske forvrengninger
NETTopp er Anja Carrs andre utstilling på Buer Gallery. Den norske kunstneren er utdannet på kunstakademiet i Bergen, Kunsthochshule Berlin Weissensee og Kunstakademiet i Oslo. Carrs verk stilles ut på anerkjente gallerier og omtales internasjonalt.
"Utstillingen viser nye arbeider fra 2023; en bildeserie og en storskala installasjon. Jeg har for første gang testet en ny teknikk med glinsende epoksy som overflate i bildeserien. Hovedmotivet i hvert av disse relieffene er en dyremaske i lateks, som jeg har forsøkt å gjøre så flat som mulig", skriver Carr på epost.
Bildeserien er en fortsettelse av en serie Carr gjorde i 2017, da hun smeltet og forflatet leker på plastskjærebrett, og en fra 2018, da kostymer og rekvisitter ble skvist inn i rammer. Kunstneren ser på dette som en slags "oversettelse" fra objekter til bilder.
"Jeg er interessert i hva som skjer med vår forståelse av virkeligheten når vi opplever så mye av den gjennom flate bilder. Det er flatheten jeg vil undersøke. Og forvrengningene som skjer når jeg skviser og forflater ting".
Kan tolkes ulikt
De forflatede dyremaskene er "fanget" i ekte nettingstrømper. I disse har det forvillet seg små leker, glitter og palietter, samt fiskeagn i form av kunstige meitemark, fargerike fisk og skalldyr.
"Det kan være vanskelig å skille hva som er fiskeagn og hva som er plastleker med første øyekast – akkurat som fisk, skalldyr og mikroplast blandes i havet, garnet og middagsmaten vår. Nettingen kan jo tolkes i flere retninger, og utstillingstittelens flertydighet er grunnen til at jeg valgte nettopp den", skriver Carr.
Utstillingens installasjon er to store amfibie-aktige skulpturer. De er festet med tau til to søyler i rommet. Carr sier at "monstrene" er inspirert av en bok hun leste for datteren sin, men satt i sin egen voksenverden.
I detaljene kan man skimte flere gjentagelser i verkene. Men detaljenes største "blikkfang" er kanskje de blå øynene som går igjen. Dette er faktisk et print av Carrs eget øye.
"Øynene våre brukes jo mer og mer til identifisering. Jeg liker dessuten tanken på at verkene titter tilbake på publikum", skriver Carr.
Kunstneren har et særpreg i sine verk. Innslag av fargerike figurer fra leketøysindustrien eller barnebøker i en ambivalent voksenverden er gjennomgående.
"Jeg vil forvrenge det kjente og kjære, slik drømmer eller mareritt gjør, og utfordre vante kategoriseringer av kjønn, mennesker og dyr, barn og voksne".
Smidig samarbeid
For Carr betyr det mye å ha et galleri i Norge, i tillegg til sine internasjonale utstillinger. At Carr og Buer holder til å samme by og snakker samme språk, gjør samarbeidet smidig.
"Jeg setter enorm pris på tilliten fra Tonje Buer og den kunstneriske friheten hun gir meg, som gir rom for eksperimentering, høy risiko og helt ferske arbeider. Det er også deilig å ha noen å ringe til, som både kjenner deg og utstillingsrommet, når man nesten ikke har sovet på to uker og sitter fast, i siste innspurt før utstillingsåpning".