Ruters billettkontroller går 83 millioner i underskudd

– Skulle ønske alle betalte for tjenesten de benyttet, sier Ruters pressevakt.

Det ambisiøse målet til byrådet om en grønnere by møter kritikk blant Oslos ungdommer. FOTO: Dajana Avdagic

I fjor skrev VG om at Ruter tapte flere titalls millioner på billettkontroller hvert år fra 2015 til 2017. 

Nå viser de oppdaterte tallene for 2018 at billettkontrollene ga et rekordstort underskudd på 83,5 millioner kroner. Det er over ni millioner kroner mer enn 2017.

 

Underskudd siden 2015 

Tallene viser at siste gang Ruters billettkontroller gikk i overskudd var i 2014. Da satt de igjen med 174 114 kr. Fire år senere har dette da blitt et underskudd på over 83 millioner. Den voldsomme nedgangen bekymrer ikke Johansen. 

– Kombinasjonen av økte gebyrer og flere kontroller har fungert. I dag er det langt flere som betaler, sier Johansen.

Utgifter knyttet til billettkontroller ble doblet fra 2014 til 2015. Ifølge Øystein Dahl Johansen, pressevakt i Ruter, skyldes dette at Ruter økte antall kontroller da de fikk vite at det var mange flere som ikke betalte for tjenesten enn de først hadde trodd.

I 2015 fikk Ruter tillatelse fra Samferdelsdepartementet til å øke gebyrene sine. Ifølge Dahl Johansen var dette viktig ettersom prisnivået hadde ligget stabilt siden 2005, og for å bøte for et betydelig antall snikere. 

Dahl Johansen nevner flere sannsynlige grunner til at flere nå betaler for Ruters tilbud enn tidligere. Blant annet har Ruter over lengre tid drevet med holdningsskapende arbeid, eksempelvis plakater som takker kundene for å betale for kollektivtilbudet.

– Risikoen for bøter må eksistere

Johansen beskriver kollektivsystemet i Oslo og Akershus som åpent og tilitsbasert. Til tross for de årlige millionunderskuddene, mener han at det er behov for billettkontroller. 

– Billettkontrollens primære mål er å sikre at folk reiser med gyldig billett. Vi skulle ønske at alle betalte for tjenesten. Slik er det en gang ikke, sier Johansen til Journalen. 

Johansen bekrefter at Ruter fortsetter med den økte satsingen på billettkontroller i 2019. De siste tre årene har Ruter brukt omtrent 130 millioner hvert år på billettkontroller. Men fra 2017 til 2018 sank inntektene med over ni millioner.   

– Betyr ni millioner mindre i billettkontrollinntekter at det er færre passasjerer, mildere kontroller eller flere som betaler for tilbudet?

Det er vanskelig å si. Tallene våre sier ingenting om det dessverre, meddeler Dahl Johansen. 

Carl I. Hagen: – Finnes ikke interessant

Frp-politiker og medlem av samferdsels- og miljøkomiteen, Carl Ivar Hagen, synes ikke regnskapet er noe oppsiktsvekkende. Han stiller seg bak arbeidet Ruter gjør med å sanksjonere snikere.

– Hele grunnen til at vi har billettkontroller er ikke for å tjene penger på bøter. Det er for at Ruter kan passe på at sånne som meg betaler for tilbudet, sier Hagen til Journalen. 

Pressekontakt for byråd i miljø og samferdsel, Tor Audun Gram, ønsker ikke uttale seg om saken, og henviser til Ruter.