Studenter får ikke pensumbøker

Dårlig kommunikasjon mellom faglærere ved Høgskolen i Oslo og bokhandelen Penelope, fører til at mange studenter ikke får tak i viktige pensumbøker.
Onsdag, 7 oktober, 2009 - 14:50


Beate Thandi Dessingthon (21) studerer drama- og teaterkommunikasjon ved Høgskolen i Oslo (HiO). Hun er en av mange elever som ikke får tak i viktige pensumbøker. Årsaken er at skolens egen bokhandel – Penelope – ikke har bøkene.

I Dessingthons klasse har læreren måttet kopiere opp tre teaterhistoriebøker som 32 elever må dele på.

– Teaterhistoriebøkene er de viktigste bøkene på pensumlisten og de vi bruker mest gjennom skoleåret. Da er det veldig irriterende at de ikke er å få tak i, sier Dessingthon.

Enig i kritikken

Annette Nordheim, butikksjef i Penelope Frydenlund, er enig i at dialogen mellom bokhandelen og skolens faglærere kunne vært bedre.

– Det er noen lærere som blir veldig overrasket over at bøkene deres ikke er å finne i bokhandelen. De har ikke fått med seg at de må levere en pensumliste over hvilke bøker vi skal bestille. Selv om det varierer voldsomt fra avdeling til avdeling hvor lett det er å komme i kontakt med fagansvarlige, er det åpenbart en svikt i kommunikasjonen. Dette er noe vi kontinuerlig jobber med å forbedre, sier hun.

Nordheim forteller også at mangel på informasjon gjør det vanskelig å anslå antall bøker som må bestilles til bokhandelen før semesterstart.

– Det hender vi feilberegner, men det er selvfølgelig noe vi forsøker å unngå.

Lover bedring

Når Penelope legger inn bestillinger på pensumbøker baserer de seg på fjorårets salgsstatistikker og årets studenttall, men noen ganger dukker det opp overraskelser. Ett år kan en faglærer legge mer vekt på en bok enn året tidligere, slik at boken plutselig selger mer.

– Hvis en bok utsolgt, er vi nødt til å vente på nye opplag dersom det også er tomt på forlagets lager. Det er trist, for det er ingen ønskelig situasjon for verken oss eller studentene at vi går tomme for bøker, sier Nordheim.

Nordheim tror mye av jobben ligger i å bedre kommunikasjonen med faglærerne.

– Til neste år vil vi prøve å arrangere personlige møter med faglærerne. Da får vi gått gjennom pensumlistene og eventuelle endringer sammen, sier hun.