APPellerer til miljøet

Både norske Morten Isachsen og de costaricanske kameratene Mario og Wagner Quesada deler et felles mål: Erobre verden med apper som skal hjelpe miljøet.
Onsdag, 30 mai, 2012 - 20:48


De to costaricanske studentene Mario Barrantes Quesada og Wagner Alvarado Quesada satt høsten 2010 i kø på vei til programmeringsstudiene sine ved Universidad de Costa Rica og hørte på radio. På radioen snakket de om konseptet «carpooling», altså å gå flere sammen i ett kjøretøy for å spare både miljø og bensinpenger. Frøet til en app-idé var sådd.

– Vi har store trafikale problemer her i Costa Rica. De fleste kjører egne biler overalt. Tenk så mye bedre det er for miljøet om flere kan kjøre sammen, sier Wagner Quesada, en av de to 25-åringene som står bak appen.

Fra gutterommet

I fjor vår, etter fem måneder med nærmere 600 timer med programmering på gutterommet, var første versjon av «Carpooling Mate Finder» ferdig, akkurat i tid til Microsofts årlige appkonkurranse «Imagine Cup». Mario og Wagner kom så langt som til finalen, hvor de var de eneste finalistene fra Latin-Amerika. 

Appen fungerer ved at en bruker registrerer en mye brukt rute, typisk fra hjemmet til jobben, inn i en database. Ruta kan registreres ved å taste inn adressa eller ved bruk av GPS, og kan deretter matches andres oppføringer i databasen som likner. Deretter kan man gjennom sosiale nettverk, enten via appen selv, eller via Facebook, avtale å samkjøre. Appen er først og fremst laget med tanke på klimautfordringene verden nå står overfor.

– Vi vil først og fremst at folk skal bruke appen for miljøets skyld. For å redusere trafikkforurensingen altså. Det er mulig å forandre verden, men det er en lang og arbeidskrevende prosess, sier Wagner. 

Utfordrer de store

Litt lenger nord i Amerika er Morten Isachsen (38) på besøk i Silicon Valley utenfor San Francisco. Han har også nylig lansert en app med miljøet i fokus og er på et program i regi av Innovasjon Norge.

– Appideen handler om å resirkulere, tenke smartere og utnytte overfloden av ting, forklarer Isachsen.

Fribi, som er navnet på appen, er ikke snauere enn at den utfordrer giganter som Finn.no i Norge og Craigslist i USA.

– Vi utfordrer helt klart etablerte og fungerende tjenester. Men vi mener det mangler mange aspekter ved disse tjenestene. Derfor har vi laget Fribi slik vi har gjort. Vi kom ganske fort frem til ideen om å utnytte overfloden av ting og tang vi har i nærheten vår, sier han.

– Og vi så jo fort at dette også kunne gjøres på globalt nivå. Det var en kul idé, og vi fant ut hvordan en kan bruke mobilen, noe en har i lomma med kamera og GPS, som verktøyet til å dele på noe en hadde har for mye av. Slik er det en sosial markedsplass som også involverer fysisk kontakt.

Utnytter teknologien

Takket være stå på vilje fra syv personer i selskapet som Isachsen leder, og 400.000 kroner i støtte fra Innovasjon Norge, sitter Isachsen nå i Silicon Valley og prater med ekspertene innenfor innovasjon.

– Det er litt skolebenk og samtidig en mulighet for at nye dører kan åpnes.

Han understreker at drømmen på ingen måte er å bli rik, men å få suksess med applikasjonen slik at den når ut til mange.

Verdensambisjoner

Applikasjonen “Carpooling” har hjulpet både Mario og Wagner Quesada med å få jobb i profilerte selskaper i hovedstaden San Jose, som driver med datautvikling. Wagner jobber med å utvikle apper, og får i tillegg lov til å videreutvikle «Carpooling Mate Finder» på kontoret etter arbeidstid.

– Planen er å ekspandere, å gjøre den mer verdensomspennende. I første omgang er vi i ferd med å utvide den til å fungere i Mexico og USA også. Men vi trenger mer infrastruktur for å få det til, sier Wagner.

– Hvor lang tid tar det å erobre verden?

– Kanskje tre, fire år, sier Wagner med et smil om munnen.

– Det er det vi håper på.

Også Isachsen satser på det globale markedet.

– Vi skal videre til resten av verden. Det er ustyrtelig morsomt og det fungerer bedre og bedre, sier Isachsen.