Pynter på fasaden

Brasil, Rwanda, Mexico, Tyrkia og Sør-Afrika: Alle er de land som velger å skjule noe for å framstå bedre. Å bygge landet som en merkevare har blitt viktigere enn noen gang.
Onsdag, 30 mai, 2012 - 18:48


Det mener blant andre den britiske omdømmeeksperten Simon Anholt, som har skrevet bok om hvordan land bygger seg selv som en merkevare.

-Nasjoners sjebne avhenger ikke lenger av deres diplomatiske forhold med styrer andre land, det avhenger mer enn før av deres forhold til den internasjonale offentligheten, skriver han på sin hjemmeside.

Større konkurranse

Najonal imagebygging har tradisjonelt vært viktig for at land skal tiltrekke seg turister, posisjonere seg internasjonalt og øke import og eksport av varer. Det skriver professor i markedsføring og forretningsliv Nicolas Papadopoulos i rapporten “Place branding: Evolution, meaning and implication”.

Trenden mot globalisering har fått markedsføringen av nasjoner til å skyte fart, skriver han. Nå må landene konkurrere hardere om å øke eksporten og tiltrekke seg alt fra investeringer og turister til utenlandske studenter og ufaglært arbeidskraft.

Løft av mediedekning

Professor ved institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI, Geir Gripsrud, forteller at det skrives mye om «nation branding» for tiden.

- Utviklingsland som har påtatt seg store arrangement som OL, kan oppnå at mediedekningen fører til at folk i utlandet får et mer positivt syn på landet, sier han.

Han tror forklaringen kan være at fordommer folk har mot utviklingsland, svekkes med mer mediedekning. Det er vanskeligere for rike land å oppnå det samme, mener han.

Overalt i verden

I flere land finner vi eksempler på hvordan det forsøkes å sminke opp en fasade: