Lærere bagatelliserer mobbing blant gutter

Ny HiOA-rapport viser at grunnskolelærere bortforklarer mobbing med at «det er sånn gutta driver på».
Tirsdag, 26 januar, 2016 - 14:00


Det finnes en kjønnsforskjell i hvordan mobbing håndteres i grunnskolen. Det viser en ny studie fra NOVA og AFI ved Høgskolen i Oslo og Akerhus (HiOA).

Forskerne Ingunn Marie Eriksen og Selma Therese Lyng har studert arbeidsmetodene ved 20 barne- og ungdomsskoler som arbeider aktivt med skolemiljøet og mot mobbing. Studien trekker fram konkrete eksempler der lærere ser bort fra at gutter slenger uhyggelige kommentarer til hverandre – med forklaringen at «det er sånn gutta driver på».

– Gutter er gutter

Rapporten beskriver en kultur der dårlig oppførsel blant gutter ofte bare forklares som en «tøff sjargong blant gutter».

–  Dette gjelder direkte former for relasjonell aggresjon og krenkelser, som knuffing og negative kommentarer. Her er det diskursen og oppfatningen om at «gutter er gutter» som slår inn; knuffing og tøff sjargong er så vanlige elementer i guttekultur og -praksis, og det brukes ofte uten at det er ment ondsinnet eller for å såre, heter det i rapporten.

Hogskolen i Oslo og AkershusForskere ved Høgskolen i Oslo og Akershus har studert 20 barne- og ungdomsskoler. Foto: Mirjam Kirchhofer– På kødd

Den dårlige håndteringen skyldes ofte at elever og lærere har ulik oppfatning av hva som er mobbing.

– Som vi ser flere steder i rapporten, er det uenigheter både blant elever og blant personale når det gjelder hvor tålegrensen skal gå for ord og handlinger som både kan brukes krenkende og som kan brukes vennskapelig «på kødd», skriver forskerne.

Ofte kan de negative ordene og handlingene også bare være en indikasjon på at man er inkludert i flokken, kommer det også fram av rapporten.

Mer «bitching»

Studien forteller at det har vært en utvikling fra kulturen der gutter mobber hverandre åpenlyst og synlig, til det studien kaller tradisjonell «jentemobbing» og «bitching». Baksnakking, ryktespredning, utfrysning, drama og intriger går ofte under lærerens radar. Ledelsen på en av skolene i studien forklarer endringen i mobbemetoder:

– Gutter har jo blitt mer ‘jentete’ også – for de blir jo tatt hvis de slår, sier skolen i følge rapporten. Flere av skolene forklarer den nye mobbingen med at atferdstiltak og nulltoleranse har gjort at guttene har begynt å mobbe hverandre mer i smug.

Mer fellesskapsfølelse

I rapporten kommer det også blant annet fram at grunnskolelærerne ikke satser nok på fellesskapsfølelsen i klassene. Selv om lærerne viser tydelig lederskap, har tydelige regler og er flinke i relasjonene med elevene, er fellesskapsfølelsen et viktig mobbetiltak som ofte blir glemt.

Forskerne trekker også fram at det er problematisk når skolene vil gjøre elevene «robuste» slik at de ikke blir for sarte, samtidig som det skal være absolutt nulltoleranse for mobbing.

Rapporten er den andre i prosjektet «En studie av elevenes psykososiale miljø», som utføres på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Undersøkelsene er basert på gruppeintervjuer med ledelsen og lærere ved alle de 20 involverte skolene, samt observasjoner i enkelte skoleklasser og gruppeintervjuer med elever ved noen av skolene.