Trues med søksmål av svensk burgergigant

Kafeen Max Bite tvinges til å skifte navn.
Tirsdag, 26 januar, 2010 - 13:16


– Max er veldig stort i Sverige. Det er som Sveriges svar på McDonalds, sier Märta Sternäng.

Den svenske jenta jobber på baguettekafeen Max Bite, som nå blir tvunget til å skifte navn. Max Hamburgerrestauranger AB som eier rettighetene til Max-navnet har nemlig truet med søksmål, og David har ingen planer om å sette seg opp mot Goliat. Den svenske hamburgerkjeden er søta brors nest største, og kan skilte med 2500 ansatte og en omsetning som bikker én milliard i året. På Max Bite er forholdene litt mindre.

Vil ikke krangle

I det lille lokalet i Pilestredet 53 ved Høgskolen i Oslo står sultne sjeler tett i tett i en kø som går helt fra disken og ut av inngangsdøra. Tre jenter i tenårene oppdaterer hverandre om hvem som rotet med hvem i helgen, mens to mannlige studenter litt lenger fram i køen diskuterer om det er om det er kylling eller tunfisk som skal få ligge øverst på baguetten i dag.

Rissom T. Michael har vært daglig leder for Max Bite Cafe siden oppstarten for nesten fem år siden, og sittende ved skrivepulten sin forteller han om kontakten med svenskene:

– Vi fikk beskjed fra Sverige i oktober. Da skrev en advokat til oss og sa at vi måtte slutte å bruke Max-navnet fordi burgerkjeden Max har betalt for rettighetene i hele Europa. De sa til oss at vi måtte skifte navn, ellers ville de kjøre sak mot oss.

Michael bestemte seg raskt for at det å bytte navn ville være den enkleste løsningen, og planlegger nå en fremtid uten Max Bite-navnet.

– Jeg vil ikke krangle med dem eller begynne en sak, så jeg betalte 2000 kroner for å bytte navn i Brønnøysund-registret, sier Michael, som flere ganger har gitt Max’ advokater beskjed om at Max Bite går med på å bytte navn.

Likevel ble Max Bite-gründeren møtt av liten forståelse da han forklarte at det å bytte navn ikke er gjort på 1-2-3.

– De sa at vi måtte skifte navn innen 18. desember i fjor, men et slikt bytte tar litt tid. Det er likevel den beste løsningen, for vi er en liten bedrift – hvorfor skal vi bruke store summer på å hyre inn advokater? spør Michael og rister på hodet.

– Tenkte aldri på kjeden i Sverige

Men hvordan fant gigantkjeden Max, med nesten 70 restauranter i hele Sverige, ut at Rissom T. Michael driver en liten baguettkafé på Bislett i nabolandets hovedstad?

– Jeg tror de har vært her, for de skrev at vi måtte fjerne skiltet og at vi ikke kunne bruke ordet Max i vinduet. De har sikkert spist her og blitt så fornøyde at de ble misunnelige, ler Rissom, som bedyrer at han ikke hadde den svenske kjeden i tankene da han fant på navnet:

– Tanken bak navnet var at jeg skulle bruke Max, men det var opptatt. Da fant jeg ut at jeg ville kalle kafeen Max Bite. Det finnes allerede Big Bite, som er et bra navn. Så jeg tenkte at ingen kunne klage dersom jeg kalte kafeen Max Bite. Max er andre ting og Bite er andre ting, men ingen andre spisesteder heter Max Bite. Jeg tenkte aldri på kjeden i Sverige.

Innehaveren sier også at han aldri tenkte på Max i Sverige da han lagde logo til spisestedet sitt. Da han ble konfrontert med bildet av den svenske kjeden sin logo, syntes han ikke likheten var så mye å snakke om:

– Bortsett fra at logoene er i samme farge, synes jeg ikke de er så like. Max sine bokstaver er rette med en høy A i midten, mens mine bokstaver er skjeve og like store. Dessuten var det ikke logoen svenske klagde på, men Max-navnet.

Taper penger – ikke kunder

Så fort det verste trykket i studentenes lunsjpause har gitt seg benytter Michael anledningen til å dra over gulvet med en mopp. Utallige vanndammer og skitne spor etter vintersko vitner om nok en dag med stor pågang for Märta, Rissom og Max Bite Cafe. Rissom forteller at kafeen taper en del på det forestående navnebyttet.

– Vi taper mye penger på å bytte navn. Vi må bestille nye skilter, og vi har allerede betalt til Brønnøysund-registret for navnebytte. Det må også byttes navn på terminalen og på kassa, men vi har ikke noe valg. Det må gjøres, forteller Michael, som tidligere har jobbet som blant annet kjøkkensjef på Tusenfryd og daglig leder for kantinen ved BI på Schous plass.

Selv om Max Bite vil tape penger på å skifte ut navnet sitt, er Rissom T. Michael overbevist om at de ikke vil tape kunder på navnebyttet:

– Det at vi bytter navn tror jeg ikke vil ha noe å si. Folk kommer hit for å kjøpe baguetter, og om vi bytter navn eller ikke vil ikke utgjøre noen forskjell. Men navnet er veldig viktig for oss, og vi skal satse på det nye navnet og reklamere for å nå ut til de som ikke kjenner til kafeen fra før, sier Michael og avslører at han vurderer å åpne en baguettkafé til, på Majorstua.

Bytter til Baguettehuset

Det nye navnet som skal satses på er Baguettehuset. Gjennom en konkurranse fikk Rissom T. Michael inn mellom 400 og 500 forslag til nytt navn.

– Det var mange som foreslo Baguettehuset, og vi fikk også inn navn som Baguettesjappa, Baguettehjørnet og Baguettemannen. Men etter å ha hørt litt rundt med folk jeg kjenner valgte jeg altså Baguettehuset, forteller 37-åringen, som lover fem gratis baguetter til alle som foreslo Baguettehuset som kafeens nye navn.

Det nye navnet vil trolig være klart i starten av mars, og innehaveren avslører også at en hjemmeside på domenet baguettehuset.no er under utvikling. Et nytt skilt med en ny logo formet som et hus er også på vei.

Michael, som har jobbet i restaurantbransjen i over 10 år, forteller at studenter og ansatte fra HiO utgjør majoriteten av kafeens kunder:

– 60-80 % av kundene her er studenter, og mange HiO-ansatte er også innom for å kjøpe baguetter eller salater. Folk kommer fra Majorstua og Frogner for å kjøpe mat her, også på lørdager når skolene er stengte.

– Stedet er ikke populært på grunn av navnet, men på grunn av smaken, slår Rissom T. Michael fast mens han titter bort på Märta som er i full gang med å vaske disken.



Se TV-innslag om hva folk mener om det nye navnet her.

Journalen har ikke lyktes i å komme i kontakt med Max Hamburgerrestauranger AB.

Fakta om Max Hamgurgerrestauranger AB

- Startet: 1968 i Gällivare, Sverige
- Grunnlegger og eier: Curt Bergfors
- Antall restauranter: 67 (2008)
- Antall ansatte: ca. 2500 (650 sesongarbeidere)
- Omsetning 2008: 1050 millioner SEK
- Overskudd 2008: 85 millioner SEK

Emneord: