Må oppgi lønnskrav i jobbsøknaden

Lefdal ber arbeidstakerne oppgi minimumskrav til månedslønn i sitt elektroniske søknadsskjema.
Torsdag, 28 oktober, 2010 - 15:08


«Er du Norges beste selger?» spør Lefdal Elektromarked i stillingsannonsen sin. Jobbsøkeren må gjennom et elektronisk søknadsskjema for å søke på stillingen. Der lagres personalia, tidligere arbeidserfaring, utdannelse og annen relevant informasjon. Under fanen diverse har bedriften lagt inn egne spørsmål, blant annet et eget felt som ber om minimumskrav til månedslønn. Feltet er merket med rød stjerne og er derfor obligatorisk.
 

- Disse feltene skal være frivillige og bidra til å danne grunnlag for et eventuelt intervju. Det er viktig for oss å kartlegge forventningene på forhånd, sier Trond Samuelsen, administrerende direktør i Lefdal Elektromarked.

 

Samuelsen mener at Easycruits søknadsskjema gir dem en mer effektiv behandling av søknadene.

- Du sier at de skal være frivillige, men dette spørsmålet er merket med rød stjerne i alle søknadsskjemaene, og må derfor besvares.

- Dette er en feil vi selvsagt skal rydde opp i. Det er kun første fane med personalia som skal inneholde obligatoriske krav, forklarer han.

 

Svikt i systemet
 

Det veksles også mellom frivillig og obligatorisk oppgivelse av arbeidserfaring og tidligere utdannelse. Dette finnes ikke under fane én og personalia.

- Tyder ikke dette på svikt i systemet?

- Absolutt! Vi opererer med tre ulike besvarelsesmodeller. Obligatorisk og stillingstilpassede felt, frivillig og stillingstilpassede felt og frivillig informasjon for alle søkere. Arbeidserfaring og utdanning skal etter modellen ikke være obligatorisk.

- Hvorfor skjer dette?

- Når ulike lokale ledere med ulike krav har tilgang til redigeringsverktøyet kan slike problemer lett oppstå, sier Samuelsen, som lover å ta hånd om problemet.

Spørre, ikke kreve

- Det er ikke ulovlig å sette dette i et søknadsskjema, men tariffen skal følges uansett, påpeker Robert Hansen fra LO Ungdom.

 

Han setter spørsmåltegn ved Lefdals motiv ved kravet, og viser til at tariffen skal garantere minstelønn.

 

- Mange arbeidstakere er selv opptatt av å snakke lønn, men få vil gå ut med et krav på et så tidlig stadium. Dette kan sette arbeidstakeren i en vanskelig situasjon, mener han.

 

Hansen ser behovet for at en bedrift ønsker å kartlegge holdninger, så lenge det ikke betyr å finne ut om søkeren er kravstor.

 

- Mange vil også synes det er enklere å ta opp dette noe betente spørsmålet med en gang.

 

Hansen opplyser om at de forskjellige avdelingslederne har rett til å stille relevante spørsmål i søknadsskjemaet, så lenge ikke kravene kan oppfattes diskrimerende.

 

- Når dette gjelder lønn og forventninger, mener jeg at man kan spørre, men ikke kreve, avslutter Hansen.

Emneord: