BI toner ned markedsføring

"Ni av ti går rett ut i jobb", har vært et av BIs slagord. Nå moderer de seg.
Torsdag, 4 april, 2013 - 15:12


Handelshøyskolen BI har tidligere reklamert for at ni av ti med fullført utdannelse fra skolen går rett ut i jobb. Den årlige arbeidsmarkedsundersøkelsen for 2012 viser at det nå heller er åtte av ti som går rett ut i jobb, av disse igjen er det bare en av ti som får drømmejobben innen markedsføring. Derfor har BI valgt å moderere seg.

Mulige feilkilder

Arbeidsmarkedsundersøkelsen for 2012 understreker også at det kan ha forekommet mulige feilkilder ettersom det kun var 37,5 prosent av avgangselevene som svarte på undersøkelsen.

En av årsakene kan være at kandidater med lavere resultater sannsynligvis har mindre motivasjon til å besvare.Totalt avsluttet det 2959 studenter i 2012, men det var kun 1108 av disse som svarte på undersøkelsen.

Få jobber med markedsføring

Bare en av ti som besvarte undersøkelsen fikk en jobb innen markedsføring, som er en av de mest populære linjene ved skolen. Bjørn Røisum i Headhunter Agency sier at de i fjor utlyste to markedskoordinatorstillinger, og mottok godt over hundre søkere.

Undersøkelsen viser at de fleste avgangselevene fikk jobber innenfor salg, i bransjer som finans, bank og forsikring. Men hvilke stillinger eller bedrifter er ikke oppført.

Adriana Jansen ved karriereserviceavdelingen på BI skriver i en mail at de ikke har konkrete lister over hvilke bedrifter avgangsstudentene havner i. Hun forteller også at grunnen til at de i årets reklamekampanje ikke lenger reklamerer med at “ni av ti går rett ut i jobb” er fordi tallene har sunket i statistikken.

Møter på utfordringer

Pærichehr Jamali har gått på BI i tre år, og fullfører sin bachelor innen markedskommunikasjon i mai. Hun er bekymret for at hun ikke vil finne jobb så snart som hun hadde ønsket.

- Min utdannelse er veldig etterspurt i mange firmaer, men samtidig ser jeg ikke noe lyspunkt akkurat nå. Fra januar frem til nå har jeg søkt på mange jobber men har bare fått svar fra to bedrifter.

Jamali har snakket med mange medelever om at det er flere som sliter med å skaffe seg jobb, også flere som fullførte studiene i fjor, står fortsatt uten jobb.

- Jeg vet BI tidligere har reklamert med at ni av ti skal gå rett ut i jobb etter studiene, men jeg blir nok dessverre en av dem som møter på større utfordringer, sier Jamali.

Student på BIFoto: Sara Taslimi. Hero Ahmadi (24) er usikker, men håper at BI holder det de sier.

 

 

 

 

 

 

Viktig med nettverk

– For å komme rett ut i stillinger innenfor markedsføring er man ofte avhengig av gode nettverk, og man er nesten nødt til å ha tidligere arbeidserfaring, sier Røisum, som tror studentene undervurder verdien av vanlige salgsjobber før man kommer opp i de høyere stillingene.

Emneord: