Internasjonale kjeder dominerer Oslo

Mange spår småkafeenes død når de store internasjonale kjedene etablerer seg i Oslo sentrum. Lokale Baker Nordby føler seg derimot ikke truet.
Tirsdag, 19 november, 2013 - 15:47


De siste årene har store kafékjeder inntatt hovedstaden. Internasjonale navn som Wayne’s Coffee, Espresso House og Starbucks blir et stadig vanligere innslag i bybildet. De tre kjedene har til sammen 21 utsalg i hovedstaden, og flere kafeer er i anmarsj.

De store kjedene har blitt spesielt populære blant unge, og flere velger å ta kafébesøket på en av de nye, trendy kafeene. Betyr dette at de små, tradisjonelle kafeene er på vei ut?

Hygge på Baker Nordby

Nederst på Pilestredet ligger et over 100 år gammelt bakeri. Baker Nordby har tolv kafeer i Oslo, og ledes av Birgitta Nordby. Hun er i gang med juleutstillingen når Journalen tar turen.

– Her har vi alle slagene du får til jul, det har de ikke på Wayne’s. De satser nok mer på kaffen. Hos de store kjedene ser alt likt ut, så man vet hva man kommer til. Her jobber vi mer med at smaken skal være god enn med at innpakningen skal se fin ut, sier hun og stabler smultringene i rekker på disken.

– Kulere å dra på Wayne’s

Christina Albertsen er butikksjef på Wayne’s Coffee Pilestredet. Hun mener at de små kafeene må skille seg mer ut dersom de skal overleve i konkurransen med større kjeder.

Christina AlbertsenChristina Albertsen, daglig leder på Wayne’s Coffee Pilestredet, tror de store kjedene kommer til å overta for de små kafeene. Foto: Mia Emilie Fagereng– Ungdom synes det er kulere å dra på Wayne’s Coffee og andre trendy kaffebarer enn de som alltid har eksistert. Jeg tror de små aktørene kommer til å slite i en stadig tøffere bransje.

Hun peker også på at de tradisjonelle norske kafekjedene ofte trekker til seg flest pensjonister. Det mener Albertsen kan skape problemer for dem om noen år.

– Dagens unge blir jo eldre en gang, men når dette skjer har de mest sannsynlig fått nye vaner. Det er ikke sikkert fremtidens pensjonister velger de samme kafeene som i dag.

Ønsker seg barnevognkunder

Nordby sier seg enig i at det er overvekt av pensjonister i deres kundekrets.

– Det er de som vet at vi er her og som kjenner kvaliteten i varene våre, sier hun og kikker ut i et lokale preget av mennesker som drikker kaffe og spiser rundstykker.

I fremtiden ønsker hun seg et større antall barnevognkunder. Slik vil kafeens gode rykte spres på folkemunne.

– Småbarnsmødrene bruker ikke særlig mye penger her, men praten går. Jeg tror folk vil spise boller i 100 år til.

Emneord: