– Bilfritt Oslo er naivt

Bystyret drømmer om et bilfritt sentrum i Oslo. Urbanist Erling Fossen mener dette er naivt og fundamentalistisk.
Tirsdag, 27 oktober, 2015 - 16:37


I det nye byrådsprogrammet satser MDG hardt på et bilfritt Oslo innenfor ring 1, innen 2020. De får støtte av Ap og SV, og forslaget har høstet jubel i mediene. Få røster har vært kritiske, med unntak av høyresiden og handelsstanden.

Fundamentalisme

– Et bilfritt Oslo sentrum er en dårlig ide, sier samfunnsdebattanten Erling Fossen.

Han mener at MDG ikke har oversikt over konsekvensene når de vil forby privatbiler i Oslo sentrum.

– Det virker ikke som om MDG har vurdert  økt trafikk og økt behov for parkering utenfor ring 1 dersom sentrum blir bilfritt.

Som urbanist etterlyser han også en mer urban politikk. Han mener MDG ikke tar hensyn til hva en by er, og at de etterstrever å skape en “mindre by” som ligner mest mulig på naturen.

– Gående og syklister skal prioriteres i byplanlegging, men en ensidig prioritering av at CO2-utslipp skal ned, er fundamentalistisk.

Ingen ny og sprø ide

Eivind TrædalEivind Trædal ønsker et bilfritt Oslo.Foto: CF WesenbergEivind Trædal er bystyrerepresentant for MDG, og er ivrig på å besvare tiltale.

– Et bilfritt Oslo innenfor Ring 1 er ingen ny og sprø ide. Ap har hatt dette i sitt program siden 1998, sier politikeren.

– Dette er et standpunkt vi deler med Ap og SV, og det bygger opp under vår helhetlig politikk om å redusere biltrafikken i hele byen med 20% de neste 4 årene.

– Det er privatbilen vi vil ha ut av sentrumskjernen. Varetransport skal reduseres, men ikke fjernes.

Trædal er derfor ikke bekymret for handelsstanden. Han viser til studier som kunkluderer med at bilfrie områder er positivt for handelen og for brukerne av sentrum.

En by er mangfold

Erling Fossen er fortsatt ikke overbevist.

– Byene i Norge har i mange år opplevd handelslekkasje til de omkringliggende kjøpesentraene.

Han mener at å fjerne muligheten for å bruke bil vil ramme butikker med større produkter, men kan tilsvarende føre til en oppblomstring av serveringssteder og kaffebarer, og mindre detaljhandel.

En bilfri by kan på den måten bli mer attraktiv for turisme og besøkende.

– Bare tanken på at det blir enda flere souvernirbutikker som selger troll, vikinghjelmer og elgmotiver gjør at jeg grøsser, sier Fossen.

– Folk drar ikke til sentrum for å se på hverandre og beundre fasadene. Å skape aktiviteter i sentrum, som jo er målet til bilfritt sentrum, kan utmerket godt gjøres uten at biltrafikken må lide, avslutter han.

 

Er du i tvil om Oslo sentrum bør bli bilfritt? Få svar på 9 spørsmål om et bilfritt Oslo her.

 

 

 

Emneord: