Fra Blomster-Finn til Barte-Finn
Radioreportasjen kan du høre i bunnen av saken.
Som tidligere kreftrammet pasient er Finn Schjøll klar over hvor viktig denne aksjonen er for å bevisstgjøre denne formen for kreft. Schjøll forteller at han ikke ante hva prostatakreft var før han fikk det selv. – Overhodet ingenting, jeg hadde aldri hatt noe forhold til det. Selv har han tyvstartet på barten for å gjennomføre en del av movember sine kampanjer. – Menn vil jo ha bart, vi menn vil se ut som vikinger, sier Schjøll. Movember dekker ikke bare prostatakreft, men også testikkelkreft. Basse Vasaasen, kommunikasjons- og markedsrådgiver i Kreftforeningen, mener at menn har mye å lære om egen helse. Mens prostatakreft rammer rundt 5000 menn i året og 1000 av disse dør, rammer testikkelkreft drøyt 300 i året, begge er sykdommer som kun rammer menn. – Menn fokuserer kun på det utvendige, vi går på treningsstudio, og det vi oppnår er pyntemuskler, sier Schjøll. Mange av Norges befolkning ønsker å slenge seg på denne hårete trenden, blant annet restaurant-kjeden Egon. Guttene kommer til å gro bart, samtidig som jentene kan bære en falsk bart. På denne måten vil de støtte den hårete aksjonen. Restaurantene har også valgt å lage sin egen mo-burger pyntet med en bart, hvor ti kroner fra hver burger går til movember-aksjonen. I tillegg har alle restaurantene egne lag til inntekt for aksjonen. Også jenter, såkalte Mo-sisters kan delta i denne aksjonen. En mo-sisters jobb er å støtte gutter med bart og oppmuntre flere til å delta. Samtidig kan jentene registrere seg med egen profil og dermed opprette en egen innsamlingsaksjon. – På den måten kan de være med på å redde kjærester og partnere, sier Vasaasen. Flere jenter bruker også falske barter på seg selv for å demonstrere poenget. Maria Holmen, ansatt ved Egon Karl Johan er ivrig i sitt engasjement. – Jeg har lurt på om jeg skal tegne på bart, forteller Holmen. Ønsker du å registrere deg, kan du gjøre det her: https://www.movember.com/no/register/ Radiosaken kan høres her:
Rammer mange
Skaper engasjement
Ikke bare for gutta