Nytt initiativ i sosiale medier skal gjøre det lettere for unge å ta kontakt med politiet. Foto: Journalen

Ser behov for at politiet er på nettet, ikke bare i gata

I september startet politiet med egen nettpatrulje på Facebook, Snapchat og Instagram. Fagansvarlig i Nettpatruljen Anne Katrin Storsveen sier tiltaket har skapt stort engasjement blant publikum.
Tirsdag, 16 oktober, 2018 - 12:18

Nettpatruljen er politiets satsing på sosiale medier, og skal innføres i alle politidistriktene over tid. Anne Katrin Storsveen er fagansvarlig i Nettpatruljen, som i dag består av seks ansatte. Hun forteller at politiet ønsker en kontakt med barn og unge, slik at de unge kan ta kontakt for hjelp, råd eller veiledning. 

– Det er en enklere måte å få kontakt med oss på, samtidig som det er en tilstedeværelse på nett som er forholdsvis nytt for politiet, sier Storsveen.

Erfaringen til Storsveen er at engasjementet for Nettpatruljen er stort.

– Vi ser at vi har fått ganske raskt følgere. Det er et bidrag fra politiet som er ønsker. Det deles og skapes en reaksjon fra borgerne på en positiv måte.

I tillegg til å kommunisere med publikum, publiserer også Nettpatruljen artikler knyttet til blant annet trygg nettbruk, ulovlig bildedeling og utpressing på nett.