Nordmenn svir av store summer for å skaffe seg nye og oppdaterte sportsutstyr. Bildet viser en kunde som handler i Oslo Sportslager som ligger i Torggata. Foto: Abdirahman Hassan

Punger ut for sport og fritid

Vi nordmenn bruker 42 prosent mer penger på kultur og fritidsaktiviteter enn den gjengse europeer.
Fredag, 29 mars, 2019 - 12:50

Det viser nye tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Administrende direktør i Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen, lar seg ikke overraske over den nye statistikken. 

– Det har vært en jevn vekst i omsetningen av sportsutstyr over veldig mange år. Det er ingen annen bransje som har vokst så mye innenfor detaljehandelssegmentet som sport, sier han.                                                                                                 


Trond Evald Hansen, adminstrende direktør i Norsk Sportsbransjeforening. Foto: Pernille Solheim

Han legger til at selv om tallene ennå ikke er klare, ser 2018 ut til å bli et rekordår for sportsbransjen. 

God økonomi

Forskningsleder ved Forbruksforskningsinstituttet (SiFO), Torvald Tangeland tror det er mange faktorer som bidrar til at nordmenn ligger på toppen når det gjelder utgifter til kultur og rekreasjon.

— Det ene er at Norge ikke ble rammet av finanskrisen noe som gjør at norske forbukere i utgangspunktet har god økonomi, forteller han.

– Vi bruker også relativt sett mindre på mat enn vi gjorde tidligere, så vi har mer penger tilgjengelig til å bruke på rekreasjonsaktiviteter. 

Han tror også at identitetsbygging er en viktig årsak til at nordmenn velger å prioritere sport og kultur i hverdagen.

– Hva du gjør på fritiden, hvilke produkter du bruker, hvilke klær du bruker sier noe om hvem du er til omgivelsene, påpeker Tangeland. 

Journalen har snakket med kulturglade og sporty nordmenn om deres prioriteringer i hverdagen, og flere av dem har god samvittighet for at det er i kultur- og rekreasjonskategorien de legger igjen pengene sine. Færre ting og flere opplevelser, tror Opera-tilskuer Nora Daasnes er positivt både for forbrukere selv og miljøet. 

Men Tangeland mener at utviklingen er dårlige nyheter for miljøet. 

— Klimaet og miljøet påvirkes av forbruket, sier han, og legger til at også opplevelser og tjenester krever masse energi, og dermed øker belastningen på miljøet. 

— Men å bruke pengene på å gå en teaterforestilling i stedet for å kjøpe en ny bil er likevel bedre for miljøet, sier Tangeland.