Etter en time med debatt hadde det kommet mange idéer. Foto: Frikk Hellvik

Seminar om spillbasert læring

3 forskere holdt foredrag for Oslo Edtech Cluster torsdag 12 oktober.
Onsdag, 18 oktober, 2017 - 10:11

Diskusjonen rundt spillbasert læring handler ofte om hvordan man lærer med, og fra spill. Denne gangen prøver de å stille nye, relevante spørsmål –  hvordan lage spill ved å stille relevante spørsmål. Forskerne som var invitert var Simon McCallum fra NTNU, Kristine Øygardslia fra NTNU og Caroline Cruaud fra UIO. De hadde alle forberedt et innlegg fra en artikkel som de jobber med. Etter det ble det gruppearbeid hvor forskerne skulle være teamledere å stille deltakerne sitt viktigste spørsmål.

Et av spørsmålene som gruppene skulle diskutere var hvordan man kan lage en fleksibel app som hjelper i læring.

Vil vite hvordan man stiller spørsmål

— Det å vite hvordan man stiller gode spørsmål er veldig relevant for utdanning, men det er ikke så mange som fokuserer på å stille dem. Det som har vært morsomt å se i dag, er at de deltakerne som først var skeptiske, nå er blitt noen av de mest engasjerte i diskusjonen på de forskjellige bordene. Mitt mål for i dag er at alle skal gå ut med flere spørsmål enn de inn med, forteller Tabacaru.


Det er Mihaela Tabacaru som har tatt initiativ til seminaret: Foto Frik Hellvik

 

Opptatt av å stille de gode spørsmålene

— Når vi ser på hvordan verden er i dag, med alt fra falske nyheter til hvor fort alt drastisk endrer seg, er evnen til å stille spørsmål blitt viktigere enn evnen til å huske hva du har lært. Som foreleser blir jeg mer og mer opptatt av å få studentene mine til å stille bedre spørsmål, sier McCullan.


Simon McCallum kommer fra New Zealand, men jobber i dag på NTNU i Gjøvik. Foto: Frikk Hellvik

De inviterte var studentorganisasjonen HiOA Gaming, samt et stort mangfold fra næringsliv og utdanningssektoren.

Oslo Edtech Cluster er et nettverk for bedrifter og aktører innenfor læringsteknologi. De jobber med markedsaktiviteter, kobling mot FoU, synliggjøring og kommunikasjon for deltakerne – nasjonalt og internasjonalt.