Mimmi Tamba og Ina Svenningdal spiller Elsa og Anna i musikalen. Foto: Monica Tormassy/Det Norske Teatret

Frost-musikalen får stor populæritet

– Disneymagien man er vant med fra TV, kan man nå få live!
Tirsdag, 7 november, 2023 - 12:31


Ina Svenningdal i rollen som prinsesse Anna. Foto: Jorri Kristjánsson/Det Norske Teatret

Filmen Frost kom ut i 2013, og sanket stor popularitet verden over. Nå presenterer Det Norske Teatret en helt ny sceneversjon av Disney sin Frost. 

Ina Svenningdal, som spiller prinsesse Anna, ble håndplukket til rollen etter at regissør Gísli Örn Garðarsson så henne i en annen forestilling. Hun forteller at det var ingen tvil om at hun skulle takke ja.

– Det er en stor barndomsdrøm å få lov til å spille en disney-prinsesse! Anna er jo egentlig ikke en sånn typisk Disney-prinsesse, for hun er jo litt sånn surrete og rar, og har vært mye alene som barn. Hovedpunktet er nok at jeg aldri hadde sett for meg at jeg skulle spille en disneyprinsesse, for når får man liksom lov til det? Så det ble veldig sånn «Ja, det skal jeg selvfølgelig gjøre», stråler Ina.

– Hva synes du er det beste med Frost-musikalen?

– Det er at det er helt fantastisk musikk, både fordi at man kan kjenne det igjen fra filmen, men også fordi de har skrevet ny musikk til musikalen. Så det er mange sanger i musikalen som ikke er med i filmen, som også er kjempefine. Jeg føler de runder opp hele historien, forklarer hun.


Musikalen på Det Norske Teatret er blitt så populær at det har blitt satt opp ekstra forestillinger i januar. Foto: Siren Høyland Sæter/Det Norske Teatret

En musikal for alle aldre

Mange som var barn når Frost kom ut som film, er i tjueårene nå. Godt voksne kan også ha glede av denne forestillingen. Svenningdal anbefaler alle å komme for å oppleve disneymagien, med alt av snø og det man forbinder med Frost.

– Disneymagien man er vant med fra tv, den kan man nå få live!

– Vil du si forestillingen er for alle aldre?

– Absolutt. Vi hadde to forestillinger på Halloween, og da vil jo de fleste barn gå knask eller knep. Så vi hadde jo sånn to barn i salen og resten var voksne, men det ble også en kjempegøy forestilling! Vi har jo også fulle forestillinger av barn i helger og hverdager når de ikke skal gå knask eller knep altså, ler hun.

– Hvordan er det for deg å jobbe med barn i en sånn her setting når du selv har bakgrunn som barneskuespiller?

– Det er veldig gøy! Også kjenner jeg jo på sånn innimellom «herregud, var jeg sånn som barn?», for de er jo fulle av energi. De har energi fra de kommer på morgenen til de går klokken fire på ettermidagen liksom. Nesten så de har mer energi klokken fire, mens vi voksne er jo helt kaputt da. De barna er så flinke og gjør en så god jobb, og det er bare veldig koselig, avslutter Svenningdal.


Torhild Jensen viser fram prosessen for kostymene som er med i musikalen. Foto: Mia Løkseth

Lagd 115 kostymer

Torhild Jensen jobber på kostyme på det norske teatret. Hun er kostyme koordinatoren til Frost og forteller hva de har tenkt på når de skulle lage kostymer til musikalen. På veggene henger kostymeprøver og tegninger til planlagte kostymer. I alt er det blitt lagd 115 kostymer.

– Vi får jo disse tegningene av designer som har jobbet på forhånd. Så sitter da designer og flere sammen etterpå, og jobber med å finne materialer. Det er ikke alltid man finner det man først tenkte, og det endrer seg underveis hva man ender opp med.

Skape magi med form og mønstre


Elsa sin kjole er løst med såkalt “Sunray pleating”, som kan sees på stoffet til venstre. Til høyre er tegning av kostymet. Foto: Mia Løkseth

En av kanskje verdens mest kjente kjoler, er dronning Elsa sin magiske kjole.

– Vi hadde sett på den Broadway versjonen, og der har hun en veldig smal og nesten ettersittende kjole med høy splitt. Vi ville heller ha en litt friere kjole. En kjole som var fin og chic. Så da designet vi en løs, plissert og glitrende kjole. Det har vi gjort bevisst, for Elsa vil jo være fri, forklarer Jensen.

Kjolen ble sendt helt til England for å få den plissert, siden dette må gjøre maskinelt. Metoden som ble brukt heter «Sunray Pleating», altså «Solstråle plissering». Plisseringene er smale oppe, og blir større og større utover.

– Den kjolen er veldig magisk altså. Designer fant helt riktig glitrende, blåfarge, smiler Jensen.


Elsas kjole i all sin prakt. Foto: Siren Høyland Sæter/Det Norske Teatret

Gode innspill fra Disney


Prinsesse Anna og snømannen Olaf. Olaf blir styrt og spilt av Mathias Augestad Ambjør. Foto: Siren Høyland Sæter/Det Norske Teatret

Snømannen Olaf er en liten snømann i filmen. Han er lagd av snø og magi av Elsa, med Anna som hjelp.


Disse versjonene av Olaf ble vurdert først. Foto: Mia Løkseth

– Først var det tenkt at det skulle være en skuespiller inni Olaf-kostymet, men i samarbeid med Disney så endret vi han til sånn som han er i filmen. De ville ha han mindre og ikke i full menneskestørrelse. Så han er løst som en dukke, med en dukkespiller som går bak. Nå i ettertid så tenker jeg jo at det var et godt innspill fra Disney, for vi fikk jo en veldig fin Olaf, sier Jensen.

– Hvordan løste dere snøen og kulden på scenen?

– Det er organisk snø, som kommer ned fra taket, og vindmaskiner som blåser det ut. Det blåser på scenen og til og med ut til publikum innimellom. Når de er oppe i fjellene så er det isfjell-scenografi som de klatrer rundt i, i tillegg til snøen som blåser rundt, forklarer Jensen.

Norge var først ut med musikalen i norden, men Island er neste land ut til å sette opp samme forestilling.

– De på kostyme der kommer hit om noen dager for å se og bestille lignende stoff. Det er jo en veldig stor produksjon, med mye materialer, sier Jensen.

Med den store populariteten og ekstra forestillinger, er musikalen å se på Det Norske Teatret helt fram til 28. januar 2024.