En liten, død kropp med et levende budskap som ble til en konsert

Ett år gamle Artin fløt i land på Karmøy første nyttårsdag 2021. Nå blir tragedien sunget om i Kulturkirken på Grünerløkka.

Mahsa Vahdat, Solveig Slettahjell etter konserten Foto: Kiana Hassani
Oslos vogge sang i en fredag er sunget og sangerne er klare til neste konsert i morgen.

Et prosjekt fullt av sorg og tårer

I oktober 2020 kantret en overfylt båt i den britiske kanalen. De fleste i båten overlevde, men en kurdisk familie på fem omkom. Ett år gamle Artin forsvant i bølgene og fløt i land utenfor den norske kysten ved Karmøy etter 67 dagers reise.

 I vuggesangen, “Lullaby of the sea” møtes to store stemmer fra Norge og Iran for å synge en vuggesang for lille Artin.

Vokalistene Solvei Slettahjell og Mahsa Vahadat har fått hjelp av pianisten Tord Gustavsen og trompetisten Sjur Miljeteig, samt tekstforfatterne Atabak Eliasi og Erik Hillestad, til å sette melodi og ord på følelsene denne historien skapte.




 

De setter i gang og begynner å spille. Foto Kiana Hassani
Fra venstre Tord Gustavsen ,Mahsa Vahdat, Solveig Slettahjell og Sjur Miljeteig. Foto: Kiana Hassani

 

Ett åringen tok med seg et viktig budskap til Norge, sier Mahsa Vahdat

Mahsa Vahdat sier at hun hadde hørt om Solveig Slettahjell fra før og at hun alltid ville synge med henne.
–Jeg er er veldig glad for at samarbeidet vårt om Artins vuggesang førte til denne konserten, sier Mahsa Vahdat.

Mahsa Vahdat sier at tragedien om Artin berørte henne sterkt og forteller om da hun hørte fra Artins slektninger:

– Når tanten til Artin etter hendelsen sa at havet var som en mor som sang en vuggesang til Artin, og passet på den lille gutten på sin reise hit til Norge, ble jeg så rørt at jeg følte jeg måtte gjøre noe med denne historien. Med alle utfordringene som flyktninger opplever i verden, ble ett åringe Artin sin reise som et kraftig budskap for oss.

 –gjennom vuggesangene blir vi påminnet om hvor mye vi mennesker er like, legger hun til.

Havets vuggesang er en av de første sangene som spiltes i konserten, mer informasjon om vuggesangen finnes her.

 

 

Musikkerne viser til hverandre når publikum applauser. Foto Kiana Hassani
De spilte Lullaby of the sea, det første samarbeidet deres. Foto: Kiana Hassani

Musikkerne ble møtt med stående applaus:

På denne konserten får vi blant annet høre mange norske, persiske og kurdiske vuggesanger og også andre sanger.

En av de sangene som ble spilt på konserten var den gamle persiske sangen "To bio ti mo beneshin", "Kom og sitt med meg" som Erik Hillestad også har satt norsk tekst til.

De setter i gang og begynner å spille. Foto Kiana Hassani
Publikum står og prater sammen etter konserten. Foto: Kiana Hassani

 I en fullsatt Jakob kulturkirke var det mange som ble igjen for å høre samtalen som Mahsa, Solveig og Erik inviterte til etter konserten.

 

Publikum stiller spørsmål og Mahsa svarer. Foto: Kiana Hasani
Etter konserten er det samtale og noen ble igjen for å delta. Foto: Kiana Hassani

Musikkere Mahsa Vahdat, Solveig Slettahjel og Låtskriver og plateprodusent snakker om kunst, kritisk tenking og kvinners rolle i kampen for frihet i Iran.

Jeg har ingen ord til verden i natt, jeg har er sang, sier Solveig Slettahjell

 

Solveig Slettahjell er en av Norges største jass vokalister. Hun sier at Havets vuggesang betyr veldig mye for henne.

– Å være med på dette prosjektet, og å jobbe med Mahsa Vahdat på Artins vuggesang, har vært en glede.
Hun sier at verdens folkesanger og vuggesanger har mye i felles og er et sted kulturer kan møtes .

Da jeg litt før fredagens konsert spurte henne om hvilket ord hun har til Oslo og verden etter en vanskelig uke, svarte hun:

–Jeg har ikke et ord, jeg har en sang! 

Denne delen av sangen "Gråt og dans" var kanskje Solveigs ord til Oslo og verden.

Mahsa og Solveig etter Konserten. Foto: Kiana Hassani
Sangerne slutter konserten med et bilde sammen. Foto: Kiana Hassani

De sier at de gleder seg til konserten i morgen og kommende musikkalske samarbeid.