Legger ut sykkel-VM i Norge på anbud
President i Norges Cykleforbund Harald Tidemann Hansen ønsker ikke å si hvilke byer som er de aktuelle kandidatene til å stå som arrangørby i en VM-søknad som trolig sendes neste år. Norge ønsker sykkel-VM i enten 2014 eller 2016, og etter det Journalen erfarer er det Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim og Kristiansand som er forbundets heteste kandidater: - Det er klart at det er i de fem største byene infrastrukturen er best, kommenterer Tidemann Hansen. Han forteller videre at det er størst mulighet for at Norge får VM i 2016, men at de på nåværende tidspunkt også vurderer å søke for 2014. - Det er sånn at man helst skal søke et par ganger før man det også, hevder sykkelpresidenten. I 1993 gikk sykkel-VM i Oslo. Naturligvis avskrives ikke hovedstaden av den grunn: - Det gjør vi ikke, men vi vurderer også andre byer. Oslo har jo hatt det før, og sykkelinteressen er en helt annen i Norge nå, mener han. Etter at nyheten ble kjent mandag, har flere fylker og kommuner kontaktet Hansen. - Vi er helt avhengige av at stedet som eventuelt blir valgt som arrangørby, er genuint interessert. Vi må gå noen runder med de som er aktuelle for å se hvilke løsninger vi kan lande på, forklarer han. VM-direktøren i 1993, Lars Rise, sier til VG Nett i dag at han advarer sykkelforbundet mot å sende inn en søknad uten at staten kan garantere 100 millioner kroner til prosjektet. Det sier han på bakgrunn av at det forrige mesterskapet i Norge gikk på et økonomisk mageplask. Da var budsjettet på rundt 70 millioner kroner. Tidemann Hansen sier til Journalen at han ser for seg et lignende budsjett - 17 år etter: - I 1993 måtte de ta hensyn til en velodrom. Nå dreier det seg bare om landevei. Sykkelforbundets største kostnadsutfordring ligger trolig i tv-produksjonen. Hansen kalkulerer med at den kan komme til å koste 1,5 millioner kroner daglig. Bare NM, som er en langt mindre omfattende produksjon, kostet 650.000 den dagen det ble vist. - Også her må vi se på løsninger. I Danmark har de koblet inn UCI (Det internasjonale sykkelforbundet). Det er også de som eier rettighetene.
- Oslo har hatt tidligere
Samme budsjett
1,5 millioner om dagen