Søt krig før påske

Etter at det i januar kom avgift for sukker, er det usikkert om dette vil påvirke påskens billige godteri. - Det er en priskrig vi kunne vært foruten, sier lederen i landsforeningen for overvektige.
Torsdag, 22 mars, 2018 - 15:26

Rundt høytider som jul og påske – til og med Halloween – har dagligvarekjedene i Norge hatt priskrig på smågodt. De senker prisene helt ned til 2-3 kroner for hektoen i en kort periode og konkurrerer med hverandre om lavest mulig pris. Det er alt annet enn uproblematisk mener Mari-Mette Graff som er leder i Landsforeningen for Overvektige. Hun mener dette går hardest utover barna, og at butikkene er flinke til å rette produktene til de yngste.

- Produktplassering, det kan de. Det brune kjedelige godteriet øverst og det fargerike, pene godteriet nederst, sier Graff.

Bra for det norske markedet

Etter at sukkeravgiften ble vedtatt i januar har det gått utover en rekke varer. Til og med sukkerfri brus har blitt dyrere. Det er derfor spørsmål om priskrigen kan fortsette på samme måte som før. Coop-kjeden har blant annet sagt at de aldri igjen skal starte en priskrig.

Fremskrittspartiets finanspolitiske talsmann Helge André Njåstad sier at partiet er sterkt i mot avgifter, men tror ikke at den kommer til å gå utover en eventuell priskrig. En priskrig som han mener er er bra for markedet.

- Konkurranse er sunt. Det er veldig bra at de ulike aktørene konkurrerer med hverandre, både på pris, kampanjer og andre ting, sier han.

- Alternativet med at man skulle bestemt prisen sentralt, og ikke hatt konkurranse hadde det vært mye verre.

“Harryhandel”

Noen mener allikevel at sukkeravgiften har slått ut feil og ikke har nådd ut til de riktige varene. I tillegg reiser flere nordmenn over grensa for å handle billigere godteri. Dermed svekkes handelen hos nærliggende butikker ved landegrensen. Graff sier at avgiften er er godt tiltak, men at det burde endres om det ikke fungerer.

- Hvis konsekvensen ikke blir som man har ønsket, så må man jo finne på noe annet istedet for å bare øke det som ikke fungerer, sier Graff.

 

Emneord: