Madeleine Borge driver instagramkontoen Student og sånt. Foto: privat

– Jeg ønsker å dele tips og triks som gjør livet til folk enklere

Madeleine Borge oppnår suksess etter fire måneder med studenttips på Instagram. Hjelpen som tilbys på Oslomet når ofte ikke ut til studentene.
Mandag, 29 november, 2021 - 21:50

Eksamensperioden er i gang for fullt, og mange studenter prioriterer mye tid foran pensumbøkene frem mot jul. 

Studiemotivasjon og effektiv pensumlesning kan legge grunnlag for en enklere eksamenstid. Madeleine Borge, bedre kjent som Youtuberen Macerly, hadde et ønske om å kunne dele sine beste studietips, også med norske studenter. I juli bestemte hun seg derfor for å opprette instagramkontoen Student og sånt

– Jeg er veldig glad i å følge studentkontoer både på Youtube og Instagram, så for meg ble det et naturlig neste steg. Jeg har en youtubekonto på engelsk hvor jeg deler studietips, og jeg hadde lyst å gjøre det samme på norsk.

– Jeg så ingen lignende kontoer som hadde det innholdet jeg likte å følge på engelsk, fortsetter hun.

Motiverende og engasjerende innhold

Borge forteller at hun ønsker å dele innhold som er motiverende og engasjerende, rettet mot studenter. 

– Jeg synes det er veldig viktig med studiemotivasjon. Enten om man sitter lenge på biblioteket eller de gangene man egentlig ikke føler for å studere, men man må.

– Jeg ønsker å dele tips og triks som gjør livet til folk enklere, og erfaringer jeg selv har fått som ung voksen og student.

Borge sier at hun har plukket opp mange tips gjennom tre år på studiet. Dette er blant annet serien “Hemmeligheter toppstudenter ikke vil at du skal vite” et resultat av. 

Første innlegg på instagramkontoen ble publisert i slutten av juli, og følgerskaren har vokst kontinuerlig siden. Kontoen har rukket å få over 12 000 følgere. 

Borge tror at det er flere grunner til at kontoen har fått mange følgere på kort tid. Hun trekker blant annet frem en videotrend som er typisk for Tiktok.

– Karuseller og reels fungerer bra for meg. Jeg lager korte og raske videoer som er trendy for tiden, og som gir mange visninger.

Hun tror også at suksessen kommer av at hun har funnet et publikum i Norge som ønsker å følge kontoen fordi den har innhold som ingen andre har.
 

Mange tilbud på Oslomet

Hallvard Lavoll, seksjonssjef innen samfunnskontakt og forskningsformidling på Oslomet, kan fortelle om flere måter universitetet tilrettelegger for at studenter kan lære om studieteknikk og få gode studietips på.

– Vi prøver å få ut informasjon på nettsidene våre. I tillegg driver vi kanaler på sosiale medier, og har studieveiledere som kan gi gode råd. Universitetsbiblioteket tilbyr også skrivekurs eller kurs i for eksempel onenote og word. Der finnes det også noe som heter skriveverksted. På de ulike utdanningene er det også tilbud som er mer rettet mot enkeltutdanningene.


Hallvard Lavoll har ansvar for at Oslomet benytter sosiale medier på en god måte. Foto: Liselotte Bakkevig Tonheim

– Dette gjennomsyrer hele organisasjonen på ett eller annet vis, oppsummerer han.

Lavoll sier at han ikke har tall på hva som er mest populært, men forteller at studenter ofte ikke oppsøker tilbudene før de trenger hjelp. Han sier at mange ikke tenker over at de for eksempel trenger et skrivekurs, før de omtrent har fått eksamensoppgaven i hånden.

– Vi må være tilgjengelig når studentene søker etter hjelp, men så må de også vite at de i det hele tatt kan søke hjelp. For det er mange som blir overrasket etter å ha gått her i flere år, og plutselig finner ut hva det finnes veiledere for. Ved studiestart blir studenter pumpet med informasjon, og glemmer alt. Så vi må prøve å komme med informasjon fortløpende gjennom hele året.

Kanaler på sosiale medier

Oslomet har kanaler i flere sosiale medier. Lavoll bekrefter at det er mange som får med seg Oslomet sitt innhold på Instagram, spesielt innholdet som legges ut på “story”. 


Studentene på OsloMet har mulighet til å benytte seg av studieverkstedet på biblioteket i P48. Foto: Liselotte Bakkevig Tonheim

– Dette er i utgangspunktet en underholdningskanal. Det er bra at vi klarer å snike inn litt faktabasert, nyttig informasjon innimellom alt annet, men det er viktig å si at sosiale medier er en sekundærkanal for oss. Primærkanalen for studenter er nettsiden vår, og der skal og må alt ligge ute på en ordentlig måte. Og så kan vi benytte sosiale medier som en ekstra boost, men vi kan ikke komme så langt at vi er avhengig av det.

Likevel er universitetet åpne for endringer og forbedringer.

– Vi har stadig brukerundersøkelser, og er ute og spør studenter. Så vi justerer hele veien, sier Lavoll.

Lavoll kan tenke seg hva som gjør at instagramkontoer, som Student og sånt, oppnår suksess og får mange følgere på kort tid.


Universitetsbiblioteket holder kurs innen blant annet Onenote og Word. Foto: Liselotte Bakkevig Tonheim

– Det er nok veldig mange faktorer. Først og fremst fordi personen kan være seg selv, med et fjes og et navn. Det er gjort mange undersøkelser på at å kommunisere som et ansikt, det du oppfatter som en ekte person, alltid vil “vinne” foran å kommunisere som en logo. Et brand vil ikke ha sjans mot en ekte person, fordi sosiale medier handler om å være sosial og møte mennesker. Så hvis en person forteller deg noe, og i tillegg forteller på en god og underholdende måte, vil den alltid vinne over logoen, sier Lavoll.

Han sier at universitetet gjør så godt de kan, men at en logokonto egentlig har “tapt” for lenge siden. Likevel tenker han at det også handler om å ha et godt manus, være en god skuespiller og ha en helhetlig tanke.

– Vi har masse å lære av influensere, ingen tvil om det, avslutter han.