Marit Sauge har selv vært bussjåfør siden 1987. Foto: Maren Skovrand

Vil ikke miste enda en kollega

Norske bussjåfører er lei av å gå til en utrygg arbeidsdag. Nå kjemper de for økt bussikkerhet.
Torsdag, 19 januar, 2023 - 12:46

– Så tar vi ett minutts stillhet for dem som er rammet. 

Eidsvolls plass er farget rødt av røde ponchoer og matchende regnhatter. Til tross for det våte været er regntøyet tatt på og mange har møtt opp for å markere sine kamerater og kjempe kampen videre. Triste blikk dekker de mange ansiktene, mens stillheten legger seg over plassen. 

Etter den tragiske bussulykken i Fredrikstad desember i fjor, ble fokus på bussikkerhet mye større. Denne tirsdagen holder Oslo Sporveiers Arbeidsforening en demonstrasjon for å få fram det de mener er en stor mangel for trafikksikkerhet for busser.

Samtidig som demonstrasjonen foregår i Oslo, stopper alle bussene i Østfold i ett minutt for å minnes kollegaen som døde. Det skriver Østfold kollektivtrafikk på sin Facebook side.

– Det er livsfarlig

– Vi har våre krav. Vi skal ha like god sikkerhet på bussen som de har på trailerne, sier Marit Sauge, leder av bussarbeiderklubben i Oslobyrådets arbeiderforening og Fagforbundet. 

Etter en følelsesladd markering på Eidsvolls plass og demonstrasjonsdag presser tårene til Sauge på og stemmen skjelver.  


Det er flere som valgte å møte opp på demonstrasjonen tirsdag formiddag. Foto: Maren Skovrand 

Hun, som mange andre, mener at vi lenge har sett at bussikkerheten er altfor dårlig. Fra 2011 til 2020 var det 240 busser involvert i frontkollisjoner. Minst ti bussjåfører har mistet livet.  

– Det er livsfarlig, sier Sauge.  

Hendene som lenge har varmet seg i lommene klarer ikke lenger å holdes fra å utrykke engasjementet Sauge føler. 

Kravene til bussikkerhet er ikke like strenge som kravene for personbiler og lastebiler. Dette mener Sauge er en vesentlig årsak til at busser er mye mer utsatt i trafikken.  

– En bil vil bare fyke inn under bussen og bli knust mot forakslingen, og bli slått flat. Du har ikke sjans til å overleve en kollisjon mellom en bil og en buss, mener Sauge.  


– De leverer egentlig bare pappmasjé rundt førerene, sier Ola Floberg. Foto: Mia Størksen 

Farlige situasjoner

Den emosjonelle og berørte Sauge tenker ofte på de farlige situasjonene som kan oppstå i jobben. Nærmere sagt hele tiden. Tanken oppstår spesielt i situasjoner hvor andre kan gjøre feil. Da har ikke bussjåføren lenger kontrollen.

– Man blir sliten av å hele tiden være redd. Vi burde kunne være trygge på at vi kjører sikre kjøretøy, sier han.


Flere bussjåfører møter opp for å støtte sine kamerater og markere kollegaens bisettelse. Foto: Maren Skovrand

En tankevekker

Etter flere følelsesladde appeller står demonstrantene og klamrer seg fast i skiltene sine. Det sterke samholdet blir bare sterkere, mens gamle og nye bekjente sørger og kjemper sammen.  

Bussjåfør Kenneth Steinar Bekkenes er ikke spesielt bekymret, men den nedstemte stemningen er tydelig til stede hos han også. Med monoton stemme og tilbaketrukket kroppsspråk deler han tanker om jobben:

– Hadde jeg vært bekymret så kunne jeg ikke vært bussjåfør. Det som skjer det skjer. Det er den harde realiteten. 


Bussjåføren Kenneth Steinar Bekkenes syntes hendelsene bussjåfører har opplevd er tragiske, og møter opp i solidaritet. Foto: Mia Størksen 

Bekkenes kjører buss i Drammen. Der mener han at føret er mye dårligere enn i Oslo. Drammens veier består av slaps og ordentlig vinterføre. Bekkenes sier at det kan være en tankevekker, fordi man blir da tvunget til å tenke på den sikkerheten som ikke er til stede. Bekkenes tenker derfor mye på potensielle løsninger. 

– Vi kunne fått en ramme rundt bussjåføren som i hvert fall beskytter inntil en viss grad. I en bil har vi kollisjonsputer, men det har vi ikke i buss, sier Bekkenes.

Markering

Selv om temaet for dagen er dystert, hjelper Linda Amundsen med å holde humøret oppe. Flere får en positiv velkomst gjennom en klem og fine ord fra Amundsen.  

Mens hun holder fast i den røde notatboken sin, forteller tillitsvalgt i Oslo sporveiers arbeiderforening Linda Amundsen om hvorfor de møtes denne dagen.  


Linda Amundsen leder appellantene under demonstrasjonen. Foto: Maren Skovrand 

– Det er mer en markering enn en demonstrasjon. Dette er i kjølvannet av den utrolig tragiske ulykken som var i Fredrikstad i romjulen, hvor to busser kolliderer og en kollega mister livet og en annen blir alvorlig skadet, sier hun.  

Amundsen mener det er viktig å ha et arbeidsliv hvor bussførere ikke er redde for å dra på jobb, og hvor de ikke risikerer livet sitt for å frakte våre familiemedlemmer rundt. Amundsen legger ikke skjul på følelsene sine, og engasjementet skinner gjennom.  

Det første som må skje er, ifølge Amundsen, en lovendring. Målet er å få lik sikkerhet for busser som for trailere. 

– Nå må det skje noe, vi må ha bedre sikkerhet, sier hun. 

Demonstrantene ønsker ordentlige stålbjelker og bur for å beskytte sjåføren. Sånn det er i dag, er det glassfiber som beskytter fra en motgående bil eller lastebil.

Endre lovverket

I et hav av rødt står Marit Sauge med den røde jakken sin og holder plakaten høyt. Sauge har kjempet i kampen for bussikkerhet lenge. Hun er lei av at ting ikke blir gjort. 


Stemningen på demonstrasjonen er familiær og de kjenner på nærheten. Foto: Maren Skovrand 

Sauge sier at en endring av lovverket har vært tatt opp siden 2017. Det siste som skjedde, i følge henne, var en rapport som kom ut i 2019. 

– Statens Vegvesen har foreslått å endre lovverket. Vi har anledning til å ha et nasjonalt lovverk som er strengere enn det de har i Europa. NHO forhindrer det, sier Sauge, og fortsetter:

– Det er vår frustrasjon at NHO har anledning til å sitte å forpurre. 

Jobber systematisk for forbedring

Næringspolitisk sjef i NHO Transport, Jofri Lunde, mener Sauge sine påstander ikke stemmer. Hun sier at NHO Transport lenge har jobbet hardt for å sikre busser, og derfor mener hun Sauges påstand faller på sin egen urimelighet. 

– Vi har sagt til myndighetene at det er ingen grunn til at yrkessjåfører skal ha lavere trafikksikkerhet enn andre trafikanter på veiene, og de må snarest få minst like god beskyttelse i front som andre kjøretøy, sier Lunde.

– Å lage felleseuropeiske regler eller en egen standard for kollisjonsbeskyttelse tilpasset busser, det er det myndighetene som kan gjøre, fortsetter hun. 

Lunde sier at de siden 2019 har jobbet systematisk sammen med de to største sjåførorganisasjonene og norske myndigheter for å forbedre kollisjonsbeskyttelsen. De bruker også NHO sitt kontaktnett internasjonalt for å påvirke regelverket.  


Jofri Lunde er næringspolitisk sjef i NHO Transport, og mener NHO Transport setter bussikkerhet høyt. Foto: Moment Studio 

Det har til nå blitt lånt beskyttelseselement fra lastebil over til buss, etter forslag fra Statens Vegvesen. Dette mener Lunde er veldig fint, men at det ideelle hadde vært tilpasset beskyttelsesmateriell for buss.  

Hun forsikrer videre at NHO Transport tar sikkerhetsproblemet bussene står overfor på høyeste alvor.  

– Bussjåfører er på veiene 365 dager i året til stor nytte for passasjerene og samfunnet. Vi har absolutt ingen flere bussjåfører å miste, sier Lunde bestemt.  

Se video av ett minutts stillhet for Øyvind Nordheim og andre rammet av kollisjonsulykker: