Black Week gikk av stabelen forrige uke, og reklamer på nett var det mange av. Foto: Hanne Styve
Black Week:

Handlet for mindre i år

Årets billigste uke har vært preget av stram økonomi for mange. Det har ansatte på Stovner Senter lagt merke til.
Mandag, 27 november, 2023 - 18:21

– Det har faktisk vært en del folk, men i forhold til tidligere år, har det ikke vært like mange. 

Det forteller butikkansatt Nam Pam. Han jobber i en liten bod som selger boblete. Fra butikken har han god utsikt over hele senteret. 

– Folk er kanskje mer tiltrukket til de større kjøpesentrene, tror han.

Hanna Kavose er butikkmedarbeider på Mester Grønn. Hun ser de samme tendensene som Pam:

– Sammenliknet med Black Week i fjor, var det stille i år. Folk har dårligere økonomi denne gangen, mener hun.

Kavose forklarer at butikkene har måttet sette opp prisene sine denne høsten. Det har fått konsekvenser for kjøpeviljen til kundene. 

– Vi merker at folk handler i mindre mengder, og planlegger kjøpene sine mer. 


I butikken til Nam Pam reklameres det for juletilbud i stedet for Black Week-tilbud. Han forklarer at de kommer ut med nye smaker hver jul. Foto: Hanne Styve

Færre kupp og høyere priser

Årets Black Week-statistikk

- I fjor handlet nordmenn for 2,4 milliarder i fysiske butikker. I år handlet vi for 2,3 millarder.

- Totalforbruk for hele uka i fjor var 12,5 millarder. I år ble det 12,1 milliarder. Det vil si en nedgang på 3 prosent. 

- Vipps-rekorden for antall varekjøp på et døgn har gått opp fra 272 000kr i fjor, til 280 000 i år. 

- Helt hjem hadde en historisk uke under årets Black Week, med nesten 600 000 pakker bestilt forrige uke. 

Kilde: NTB

Prisjakt har meldt i en pressemelding til NTB, at årets Black Week har hatt dårligere rabatter, sammenliknet med tidligere år. Snittrabatten for alle varene søkemotoren overvåker, skal ha gått kraftig ned fra Black Week i fjor. 

– Hovedårsaken er at inflasjon og svak kronekurs rammer både forbrukerne og butikkene hardt, forteller han. 

Samtidig slo mobilappen Vipps hele to rekorder under årets Black Week. Det melder de i en pressemelding til NTB

Komersiell leder i Vipps Vegar Heir mener også dette skyldes nedgangstider. 

– Tøffe økonomiske tider gjør at mange sammenligner priser og slår til på de beste tilbudene, og det er enklest på netthandel, forteller han til NTB. 

Også post- og frakttjenesten Helt Hjem slo rekorder i år, ifølge tall fra NTB

De skriver at de synes det er overraskende, med tanke på dyrtiden som har preget de siste månedene. 

– Full trøkk

Det skal likevel ha vært en god uke for enkelte butikker på Stovnersenteret.

– Vi hadde en bra black week forrige uke, sier butikkansatt på Kid, Kajsa Varlo Kirkevoll. 

Hun mener at folk er opptatt av å handle lokalt, og støtte butikkene. På Kid har de fortsatt plakater som reklamerer for deres Black Week-tilbud. Kirkevoll oppsummerer den siste uka slik:

– Masse kunder og full trøkk. 


Kirkevoll er i full gang med å sette ut julevarer i butikken når Journalen møter henne på Stovnersenteret. Foto: Hanne Styve