Bandet til Kultur i Gamle Oslo (Kigo) ble med sine bakgårdskonserter populære under pandemien, ifølge direktør i Oslo Museum, Marie Skoie. Foto: Heine Sandvik Brekke

Nostalgisk åpning av pandemi-utstilling

Med både humor og alvor stiller en ny utstilling på Oslo Museum spørsmål til hvordan kunst kan hjelpe oss med å bearbeide pandemien. – Det er mye vi har glemt, og som har endret oss.
Mandag, 6 november, 2023 - 11:09

Under pandemien kjørte bandet fra Kultur i Gamle Oslo (Kigo) rundt og holdt bakgårdskonserter i byen. På fredag denne uken kunne man se dem igjen under åpningen av utstillingen «PointCounterPoint» på Oslo Museum.   

Utstillingen er et samarbeidsprosjekt mellom flere ulike kunstnere, og handler blant annet om hvordan man taklet pandemien – både sammen og alene.

Brukte humor

Kunstneren Julie Skarland forteller at hun har hentet sin inspirasjon fra humoristiske innlegg på sosiale medier under pandemien. Hun lagde videre tekstilarbeider til sitatene.


– Prosjektet begynte med en gruppe på fire, før den vokste til ti-tolv kunstnere, sier Julie Skarland. Foto: Heine Sandvik Brekke


Kunstner Julie Skarland valgte en humoristisk tilnærming til prosjektet. Foto: Heine Sandvik Brekke

– Det er en kvinnekropp, også er det hodet til en fløyelsmaur. Mauren er helt fantastisk, også biter den som et helvete, sier hun.  

Skarland forteller at flere av innleggene om pandemien etter hvert forsvant fra internett. Nå lurer hun på om de ble fjernet fordi man «ikke skulle tulle med det».

Opptatt av polarisering

Lisa Pacini omtales som en av hovedpersonene bak utstillingen. Selv stiller hun ut flere verk inspirert av det hun beskriver som en polarisert debatt.

– Vaksinemotstanderne tok over «pro-choice»-slagordet til abortforkjemperne i USA. Jeg synes det er en forferdelig tilraning, sier hun.


– Med alt som skjer i verden tror jeg folk er utmattet. Likevel viser utstillinger som denne hvordan man kan komme seg gjennom vanskelige tider, sier kunstner Lisa Pacini. Foto: Heine Sandvik Brekke

Pacini forklarer videre at det gammeldagse preget til verkene hennes kan bidra til å forene den store pandemien i 1918 og covid-19-pandemien.

– Gjennom historien har man også sett hvordan tekstiler kan påvirke gjennom protester. Bannere kan blant annet gi en følelse av viktighet fordi det er håndlaget.  

Smittevern hindret besøk

Blant kunstnerne er også Miriam Karlsen. Hun er født med nedsatt taleevne, men foreldrene Nina Thomassen og Olav Thomassen forteller at hun begynte å sy allerede som liten.


Olav Thomassen sier at kunstner Miriam Karlsen har fått mye garn av venner og bekjente. Foto: Heine Sandvik Brekke

– Hun begynte å sy, men gjorde alt på sin egen måte. Senere stoppet hun ting som var ødelagt, sier Olav Thomassen.

Han forteller at de i begynnelsen av pandemien ikke kunne møte Karlsen på grunn av smittevernrestriksjoner.

– Etter hvert fant kommunen ut at denne praksisen var ulovlig, så da fikk vi møte henne. Vi tenker at det er viktig å evaluere hvordan pandemien var for personer med spesielle utfordringer.


Museumsdirektør Marie Skoie sier at de ønsker å være en møteplass for folk med ulike ideer, tanker og perspektiver på livet. Foto: Heine Sandvik Brekke

Fikk gåsehud

Direktør i Oslo Museum Marie Skoie forteller at det har vært spennende å følge utviklingen fra idé til utstilling.

– Utstillingen åpner opp for refleksjoner om hvordan du selv oppfattet og tenker om pandemiens virkning. Én ting er å stå midt oppi det, men nå når det har gått litt tid, så er det mye vi har glemt, og som har endret oss litt, sier hun.

– Det var veldig fint at så mange kom, også var det fantastisk at Kigo hadde bakgårdskonsert. Det var en skikkelig gåsehudopplevelse.