Flamme Burger ligger i lystunnelen på Jul i Vinterland i år. Foto: Aurora Pevik Haugnæss

Ny flamme i vinterland

Jul i Vinterland er nok en gang tilbake. Denne gangen stiller Flamme burger med egen bod.
Mandag, 27 november, 2023 - 21:12

11. november åpnet Jul i Vinterland dørene ved Spikersuppa i Oslo sentrum. I år er flere nye boder på plass. En av disse er boden til Flamme Burger, som er plassert i den berømte lystunellen.

– Alle bodene som ligger i lystunellen er helt nye. De er førstegangsboder, så det er oss og hele rekka bortover, sier Trygve Annar Næss (21) som er ansatt i Flamme burger.

Burgersjappa åpnet for første gang på Grunerløkka i 2021, men har nå utvidet til tre sjapper, to i Oslo og en i Bergen. Flamme burger fokuserer på å lage “smashburgere”, en type burger der kjøttet blir “smashet” for å låse inn smak og jus.

Ulfur Gudmundsson (28) er også ansatt ved Flamme burger og jobber nå i boden på julemarkedet. Han forteller at stemningen er god og at han trives med å jobbe på julemarkedet, selv om kulden er tilstede.

– Folk her er veldig vennlige, både kunder og andre boder. Vi samarbeider mye med driverne av julemarkedet og de er veldig behjelpelig hvis noe skulle skje, forteller Gudmundsson.

 – Det er veldig fint her, bare kaldt, men vi har varme jakker så det går fint, fortsetter han.


Ulfur Gudmundsson synes stemningen på julemarkedet er god. Foto: Aurora Pevik Haugnæss 

Annerledes service

Næss jobber i boden når Journalen besøker Flamme burger på julemarkedet. Han forteller at forskjellen på restaurantene og boden er ipaden kunder kan bestille mat via på restaurantene. På boden må kundene komme opp til kassa for å bestille. Han mener det beste med julemarkedet er kommunikasjonen dette gir en muligheten for.

– Det beste er kanskje folkene, fordi service delen har vi ikke så mye av på de andre restaurantene. Her får jeg faktisk mulighet til å se hvem som kommer, og oppleve folket i Oslo, sier Næss.

– Det er overraskende mange turister. Her om dagen var det bare mennesker fra Australia som kom innom. Det liker jeg veldig godt, å få pratet med dem, fortsetter han.


Trygve Annar Næss jobber i boden når Journalen besøker. Foto: Aurora Pevik Haugnæss 

 Videre forteller Næss at stemningen på markedet er god, men at flere faktorer stopper julestemningen litt.

– Når det snør får jeg julestemning, men det har bare snødd to ganger, forteller Næss.

– Høyttaleren vi har her funker ikke, så vi får bare svak julemusikk, fortsetter han.

Amerikanske tilstander

Likevel mener Næss at julemarkedet imponerer og at det minner han om amerikanske tilstander.

–  Det er så gjennomført markedet her. Hvis jeg går en rundgang for å se hvordan stemningen er, så er det jo et eventyrland, sier Næss.

– Med alle fargene og folkene i bodene og karusellene. Det er nesten ikke norsk på en måte, nesten amerikansk, fortsetter han.

–  Hvordan vil du sammenligne markedet med Amerika?

– Når du kommer hit så fjernes litt den typiske nordmannen som vanligvis ikke vil prate med noen eller gjøre sin egen ting. Her kommer kunder opp å bestiller i et kassesystem og da prater man med dem. Man får litt det man mangler i Norge, det å prate med hverandre, svarer Næss.

Tregt salg

Selv om både Gudmundsson og Næss synes at stemningen på Jul i Vinterland er ganske god, forteller begge at salget går tregt. 

–  Jeg tror det er ganske nytt at de har boder inne i lystunellen. Så vi har ikke vært så opptatt som vi håpte, men det er fortsatt tidlig, så vi får se hvordan det går i desember, forklarer Gudmundsson.

Næss forklarer at konseptet i stor grad drives gjennom takeaway, men at dette ikke brukes på samme måte på julemarkedet.

– Det går tregt. Vi selger ikke nok med det vi hadde tenkt oss. Det er kaldt og folk vil ofte ha gratis burgere, foteller Næss.

– På julemarkedet er det også takeaway, men ikke på samme måte. Her har vi ikke apper som Wolt og Foodora, forklarer han videre.

Gudmundsson tror en av grunnene kan være økonomiske faktorer, men at dette vil dempe seg i desember.

– Nå jobber folk og sparer opp til jul, men i desember vil de begynne å komme i julehumør. Jeg tviler ikke på at det blir travlere da. Hver helg forbedres salget, så det blir jo bedre ettersom tiden går, sier Gudmundsson.

Næss har også høyere forventninger for desember og mener snøen kan hjelpe salget videre.

– Det er jo tidlig å åpne julemarked i november, og det er jo ikke snø enda. Vi tenker og satser på at det skal plukke seg opp i desember og i helgene. Hvis det kommer snø så har jeg gjort research på sosiale medier og alle snakker om å komme hit når det snør, forklarer Næss.

– Jeg håper på at snø og en hvit jul kan hjelpe, så stereotypisk som det høres ut, avslutter han.

 

 

Emneord: